اتحادیه میهنی از کارت گاز علیه حزب دمکرات کردستان استفاده می‌کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- گاز محدوده تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان تحت نظارت و کنترل دولت اقلیم کردستان، متعلق به کل اقلیم است، درحالی که روزانه بیش از 300 هزار بشکه نفت در محدوده حزب دمکرات تولید و در بازار به فروش می رسد اما درآمدهای آن به خزانه دولت باز نمی گردد، به همین دلیل اتحادیه میهنی حاضر نیست گاز خود را به دولت بسپارد و از سوی دیگر حزب دمکرات درآمدهای نفتی را در انحصار خود بگیرد.

به گزارش کردپرس به نقل از دراومیدیا، به گفته یک عضو ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان، "هم‌اکنون بافل طالبانی درحال مذاکره با بغداد و مقامات واشنگتن درباره موضوع نفت است". این عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان درگفتگو با دراو میدیا درخصوص نفت و گاز اقلیم اشاره کرد که اتحادیه میهنی اکنون در تلاش است تا از نفت و گاز در سطح بغداد و آمریکا استفاده کند. در حال حاضر روزانه بیش از 500 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله به نیروگاه های برق ارسال می شود و بیش از 1000 تن LPG در میدان گازی کورمور که در محدوده اتحادیه میهنی تولید می شود، با نظارت و دستور دولت اقلیم کردستان صرف منافع عمومی می شود.

تا آنجا که می دانیم روزانه 300 هزار بشکه نفت در محدوده حزب دمکرات تولید می شود و در بازارها به قیمت 35 تا 40 دلار به ازای هر بشکه فروخته می شود. بخشی از پول آن به شرکت های تولید و بخشی از آن به شرکت های حزب دمکرات می رسد. هیچ یک از درآمدهای نفتی به خزانه دولت اقلیم کردستان بر نمی گردد و اتحادیه میهنی کردستان به عنوان شریک دولت از درآمدها و چگونگی استفاده از این نفت آگاه نیست. بنابراین اتحادیه میهنی حاضر نیست گاز خود را به دولت بسپارد و حزب دمکرات درآمدهای نفتی را در انحصار خود بگیرد.

دراو میدیا با چند منبع در اتحادیه میهنی کردستان تماس گرفت و آنها هم تأیید کردند که اتحادیه میهنی هم اکنون درحال حرکت به سمت استفاده از گاز محدوده خود است و قصد دارد در مقابل حزب دمکرات کردستان آن استفاده کند. این منابع اشاره کردند که بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان همانطور که در دیدار با مقامات آمریکا درمورد صنعت گاز بحث و رایزنی کرده، با شخص محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق و احزاب عراقی هم در مورد بخش گاز و نحوه به کارگیری آن گفتگو کرده است، بافل طالبانی، رئیس اقلیم کردستان اخیراً در واشنگتن با دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور منابع انرژی دیدار کرده و تأکید کرده است که اتحادیه میهنی کردستان تلاش های خود را برای تدوین یک سیاست میهنی پیشرفته برای بخش انرژی تشدید کرده است تا به منبع رشد و شکوفایی و نه عاملی برای درگیری تبدیل شود. وی همچنین گفت که ما با این موضوع مسئولانه برخورد می کنیم.

نفت تولید شده در اقلیم کردستان

پس از تعلیق صادرات نفت اقلیم کردستان در ۲۵ مارس ۲۰۲۳ از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه، شرکت‌های نفت اقلیم کردستان به تولید نفت در میادین و فروش آن به پالایشگاه‌های داخلی ادامه می‌دهند و بخشی از آن هم در خارج از اقلیم کردستان به وسیله تانکر فروخته می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان رونبین، در حال حاضر روزانه 338 هزار بشکه نفت در میادین نفتی تولید می شود که درآمد آن به خزانه دولت اقلیم کردستان باز نمی گردد و بشکه ای 35 تا 40 دلار فروخته می شود.

اتحادیه میهنی از کارت گاز علیه حزب دمکرات کردستان استفاده می‌کند

گاز اقلیم کردستان

در حال حاضر 100 درصد گاز تولیدی در اقلیم کردستان در کورمور و در محدوده اتحادیه میهنی است که گاز نیروگاه ها و خانوارها را تامین می کند.

در میدان کورمور سه نوع گاز تولید می‌شود که شامل: (گاز طبیعی) که از طریق خط لوله به نیروگاههای برق در چمچمال و اربیل منتقل می‌شود، بر اساس آخرین گزارش شرکت دانا گاز، با توجه به پروژه توسعه ای که اخیراً این شرکت در میدان کورمور اجرا کرده است، سطح تولید این نوع گاز در میدان کورمور به (520) میلیون فوت مکعب در روز رسیده است.

(میعانات) که برای بهبود کیفیت آن با نفت صادراتی اقلیم مخلوط می شود، بر اساس آخرین گزارش دانا گاز، درحال حاضر تولید میعانات گازی در کورمور به 34 هزار و 300 بشکه در روز افزایش یافته است.

گاز مایع (LPG) که نیاز گاز خانوارها و کارخانه ها را تامین می کند، دانا گاز این گاز را به شرکت های داخلی می فروشد، اکنون شرکت (ساوس کردستان) قرارداد خرید و انتقال این گاز را در دست دارد، این میدان روزانه بیش از 1000 تن گاز طبیعی مایع تولید می کند که به وسلیه تانکر این گاز را بین شهرهای اقلیم کردستان به شرح زیر تقسیم می‌کند:

12 تانکر گاز به اربیل

11 تانکر به سلیمانیه

7 تانکر به دهوک

دانا گاز در گزارش 9 ماهه امسال خود میانگین قیمت هر بشکه میعانات گازی را 85 دلار و هر بشکه گاز مایع (LPG) را 43 دلار تعیین کرده است.

میدان گازی کورمور.. منبع گاز اقلیم کردستان

کورمور تا سال 2003، قبل از سقوط رژیم صدام حسین، تحت کنترل دولت عراق بود، در آوریل 2007، دولت اقلیم کردستان قراردادی با شرکت دانا گاز و کرسنت پترولیوم امارات امضا کرد که به آنها حق استخراج نفت و گاز از بلوک‌های کورمور و چمچمال را داد، در سال 2015 گاز از این میدان تولید و به نیروگاه های چمچمال و اربیل منتقل شد.

تولید فعلی میدان کورمور به شرح زیر است:

گاز طبیعی: 452 میلیون فوت مکعب در روز

میعانات گازی: 22000 بشکه در روز که با تانکرها به ایستگاه خورمه‌له منتقل و با نفت اقلیم کردستان به منظور بهبود کیفیت آن مخلوط می شود.

گاز مایع (LPG): مقدار (1050) تنی را که داناگاز به شرکت های داخلی می فروشد، شرکت (ساوس کردستان) آن را به ازای هر تن (315) دلار حمل و خریداری می‌کند.

گاز در اقلیم کردستان

بر اساس گزارش سایت رسمی وزارت منابع طبیعی، اقلیم کردستان دارای 200 هزار میلیارد فوت مکعب (5 هزار و 700 میلیارد متر مکعب) ذخایر گاز طبیعی است که 3 درصد از کل ذخایر گاز جهان است. اما، این مقدار اثبات نشده است، زیرا ذخایر گاز طبیعی اقلیم طبق گزارش های انرژی آمریکا، تنها (25 هزار میلیارد فوت مکعب) است.

(اویل پرایز) نشریه تخصصی حوزه انرژی، در سال 2020 در گزارشی اعلام کرد که مجموع گاز طبیعی اقلیم کردستان تنها به (10 هزار میلیارد فوت مکعب)می‌رسد و این همان مقداری است که در حال حاضر در منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی و در میدان کورمور تولید می شود.

ذخایر گاز طبیعی اقلیم کردستان بیشتر در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی قرار دارد که نحوه توزیع آن به گونه زیر است:

ذخایر منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی

میدان کورمور: 8 هزار و 200 میلیارد فوت مکعب

میدان چمچمال: 4 هزار و 400 فوت مکعب

میدان میران: 3 هزار و 46 میلیارد فوت مکعب

میدان په‌لکانه: 1 هزار و 600 میلیارد فوت مکعب

ذخایر منطقه تحت کنترل حزب دمکرات کردستان

میدان بنه‌باوی:7 هزار و 100 میلیارد فوت مکعب

میدان خورمه‌له: 2 هزار و 260 میلیارد متر مکب

میدان شیخان: 900 میلیارد فوت مکعب

میدان پیرمام: 880 میلیارد فوت کعب

کد خبر 2770498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha