عفو بین‌الملل از زندان‌های داعش بازدید نکرده است

سرویس سوریه - AANES در رابطه با گزارش عفو بین‌الملل در مورد نقض حقوق بشر در اردوگاه‌ها و زندان‌های این منطقه تاکید کرد که تیم عفو بین‌الملل از زندان‌های داعش بازدید نکرده و واضح است که گزارش آن بر اساس سخنان داعشی‌ها یا نمایندگان آنها در خارج از زندان منتشر شده است.

به گزارش کردپرس، مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) در بیانیه‌ای در رابطه با گزارش عفو بین‌الملل در مورد نقض حقوق بشر در اردوگاه‌ها و زندان‌های این منطقه اعلام کرد که تیم سازمان عفو بین‌الملل از زندان‌های داعش بازدید نکرده و واضح است که گزارش این سازمان بر اساس سخنان داعشی‌ها یا نمایندگان آنها در خارج از زندان است.

دایره روابط خارجی AANES بیانیه ای مکتوب درباره گزارش عفو بین‌الملل منتشر کرد.

عفو بین‌الملل از زندان‌های داعش بازدید نکرده است

بیانیه دایره  روابط خارجی AANES به شرح زیر است:

در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۴، عفو بین‌الملل گزارشی با عنوان «پس از شکست داعش: ظلم، شکنجه و مرگ در زندان‌های شمال و شرق سوریه» منتشر کرد. در این گزارش، مسائل مربوط به فرآیندهای پس از شکست نظامی داعش که از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان یک سازمان تروریستی پذیرفته شده است، به اشتراک گذاشته شده است.

در این گزارش به مسئله اعضای داعش زندانی در زندان‌های AANES و ائتلاف بین‌المللی اشاره شده است. همچنین وضعیت زنان و کودکان در اردوگاه‌ها و مراکز بازپروری نیز تشریح شده است.

در این گزارش، AANES و نهادهای حقوقی، امنیتی و نظامی آن به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده اند و توصیه‌هایی برای AANES، ائتلاف بین‌المللی و کشورهایی که شهروندان آنها در زندان‌ها و اردوگاه‌ها به سر می‌برند و نهادهای بین‌المللی مربوطه ارائه شده است.

در زمانی که چنین گزارش‌های مهمی را از سوی سازمان‌های حقوق بشری به ویژه سازمان عفو ​​بین‌الملل مشاهده می‌کنیم، اعلام می‌کنیم که همواره در تمامی ابتکارات مرتبط با حقوق بشر مشارکت داشته و داریم و با وجود مشارکت و شفافیت ما، عفو بین‌الملل این گزارش را منتشر کرده است.

اما در مورد جنایات و اصطلاحات به کار رفته در گزارش باید به خوبی تحقیق می‌شد، به ویژه که مسئله داعشیان در زندان‌ها و خانواده‌های آنها در اردوگاه‌ها جنبه بین‌المللی دارد. سازمان تروریستی داعش از مرز عبور کرده است، اکثر اسیران آن خارجی و شهروندان بسیاری از کشورها هستند. اعضای داعش در بسیاری از نقاط جنگیده‌اند، بنابراین AANES نمی‌تواند به تنهایی مسئله چنین پیچیده‌ای را از بین ببرد.

AANES اجازه نمی‌دهد قوانینش نقض شود

در رابطه با شکنجه و قتل سیستماتیک ذکر شده در این گزارش، AANES به استانداردهای خود احترام می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد قوانیش نقض شود.

AANES اقدامات غیرقانونی را ممنوع کرده و طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند. اگر وضعیت شکنجه یا بدرفتاری روی داده باشد، حتی اگر این اعمال شخصی بوده باشد، نهادهای مربوطه AANES باید آن موقعیت‌ها را بررسی کنند. اگر شواهدی دال بر نقض قوانین توسط نیروهای امنیتی ما یا سایر نهادها وجود داشته باشد، امیدواریم که عفو بین‌الملل به ما در جمع آوری اطلاعات و شواهد کمک کند تا عاملان آن پاسخگو باشند. تاکنون هیچ شکایتی در مورد این تخلفات از اعضای داعش در اردوگاه‌ها و زندان‌ها دریافت نکرده ایم.

سازمان عفو ​​بین‌الملل از زندان‌های تحت مدیریت نیروهای SDF بازدید نکرده است

لازم به یادآوری است که تیم عفو بین‌الملل از زندان‌های اردوگاه هول در شدادی و پانوراما در حسکه که توسط نیروهای سوریه دموکراتیک(SDF) اداره می‌شود بازدید نکرده‌ است. واضح است که تیم سازمان عفو ​​بین‌الملل بر اطلاعاتی که در گزارش خود از جلسات و اظهارات اعضای داعش یا هسته‌های پنهان آن درج شده، تکیه کرده است. تیم عفو بین الملل ممکن است اطلاعات خود را از افراد خارج از دو زندان دریافت کرده باشد.

جداسازی کودکان بر اساس کنوانسیون ژنو و قوانین AANES است

در رابطه با مسئله جداسازی کودکان از مادران و انتقال فرزندان به مراکز بازپروی، جدایی کودکان از مادرانشان به نفع فرزندان است. در عین حال این موضوع مغایر با ماده ۹ کنوانسیون ژنو برای حمایت از حقوق کودکان نیست. همچنین برخلاف قانون هفتم سال ۲۰۲۲ AANES در مورد حمایت از حقوق کودکان نیز نیست. 

در ادامه گزارش عفو بین‌الملل به وضعیت سخت زندان‌ها اشاره شده است. ما بارها از جامعه بین‌المللی خواسته‌ایم تا مسئولیت‌های خود را انجام دهد و از AANES برای رفع نیازهای اردوگاه‌ها و زندان‌ها حمایت کند. برای برآورده شدن این الزامات، به مقادیر زیادی منابع مالی نیاز است که خود AANES نمی‌تواند آن را تامین کند. موانع سیاسی و امنیتی نیز در مناطق شمال و شرق سوریه وجود دارد که در درجه اول این موانع به دلیل حملات مداوم ترکیه است که این حملات امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند. برخی جنبه های دیگر نیز مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به منطقه می شود.

ما آماده همکاری با سازمان عفو ​​بین‌الملل هستیم

AANES از زمان تأسیس خود به صراحت اعلام کرده که مطابق با قوانین بین‌المللی و استانداردهای مربوط به حقوق بشر، قوانین بین‌المللی و بشردوستانه فعاایت خواهد کرد. AANES بر اساس اصول کثرت‌گرایی و دموکراسی ایجاد شده است. همیشه به حقوق بشر و قواعد قانونی احترام می‌گذارد و بر اساس آن عمل می‌کند. به همین دلیل ما آماده همکاری با سازمان عفو ​​بین‌الملل در رابطه با مشاوره‌های ارائه شده هستیم که نیازمند تلاش گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی و طرف‌های مرتبط باید از AANES حمایت لازم را داشته باشند زیرا فرصت‌ها و امکانات آن برای حل مشکلات در اردوگاه‌ها و زندان‌ها کافی نیست. علاوه بر این، AANES باید در تلاش‌ها و نشست‌های بین‌المللی برای رفع آثار این بار سنگین مشارکت کند.

باید مکانیسم‌های مشترکی وجود داشته باشد تا داعش مبدل به تهدید نشود

در نتیجه کمک ما به جامعه بین‌المللی و ائتلاف بین‌المللی، ما به پیروزی نظامی علیه داعش دست یافتیم. به همین میزان باید به کمک هم به بهبود وضعیت اردوگاه‌ها و زندان‌ها ادامه دهیم، اما این امر مستلزم تلاش مشترک محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. باید سازوکارهای مشترکی پیدا کنیم تا داعش نتواند به یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود. بدون فعال‌سازی اقدامات قانونی و قضایی برای پاسخ‌گویی اعضای داعش و بدون عدالت برای قربانیان، نمی‌توان گفت که به میراث داعش پایان داده‌ایم.»

لازم به ذکر است که عفو بین الملل روز چهارشنبه  ۱۷ آوریل در گزارشی جامع اعلام کرد که حدود ۵۶۰۰۰ مرد، زن و کودک در چندین اردوگاه تحت اختیار AANES زندانی هستند که اکثر آنها پس از شکست داعش زندانی شده‌اند. این افراد در ۲۷ اردوگاه و زندان در مناطق تحت کنترل AANES زندگی می‌کنند.

«اگنس کالامار» دبیر کل عفو بین‌الملل در سخنانی اظهار داشت که AANES جنایت جنگی شکنجه و بدرفتاری را مرتکب شده و ممکن است جنایت جنگی قتل را نیز مرتکب شده باشد.

منبع - خبرگزاری هاوار

برگردان از کردی: بهمن میرانی - کردپرس

کد خبر 2769883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha