کردستان سومین استان گران ایران در سال جدید/ صدرنشین های تورم فرودین مشخص شدند

سرویس کردستان- بر اساس اعلام مرکز آمار آمار ایران نرخ تورم سالانه در استان کردستان منتهی به فرودین 1403، برابر با 44 درصد است و تنها دو استان نرخ تورم بالاتری از کردستان داشته اند.

به گزارش کرد پرس، مرکز آمار ایران، نرخ تورم را بر اساس سال پایه 1400 برای فروردین سال 1403 اعلام کرد و بر اساس اطلاعات این نهاد رسمی، تورم در ایران میانگین نرخ تورم سالانه منتهی به فرودین در ایران 38.8 درصد است. بر اساس این آمار اما 22 استان نرخ تورم بالاتری از میانگین کشور داشته اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان یزد همچنان رتبه اول بالاترین نرخ تورم را دارد  و با نرخ 46.8 درصد در صدر جدول جاخوش کرده است. بعد از آن استان اصفهان قرار گرفته که با یک دهم درصد بالاتر از کردستان رتبه دوم بالاترین نرخ تورم را را دارد. نرخ تورم اضفهان، 44.1 و نرخ تورم در کردستان 44 درصد ثبت شده است.

به این ترتیب استان کردستان در فرودین ماه سومین استان با بالاترین نرخ تورم در ایران است و توانسته با فلاکت بارها رقابت کند. البته این را نباید فراموش کرد که از آنجایی که نرخ شاخص فلاکت از جمع تورم و بیکاری به دست می آید، قطعا استان یزد که نرخ بیکاری آن کم تر از 7 درصد است و همچنین اصفهان نمی توانند در نرخ فلاکت با کردستان رقابت کنند و قطعا کردستان در رده بالاتری در حوزه فلاکت بارترین استان های کشور قرار خواهد گرفت.

به هر حال و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در فروردین ماه 1403 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 236.3  رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.6 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 30.9 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 38.8 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است و  در فروردین ماه 1403 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 30.9 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 30.9  درصد بیشتر از فروردین ماه 1402 برای خرید یک  مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه 1403 در مقایسه با ماه قبل، 1.4 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در فروردین ماه 1403 تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.6 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، 2.6 درصد و برای گروه عمده کاالهای غیرخوراکی و خدمات، 2.5 درصد بوده است.

نرخ تورم ساالنه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ساالنه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.. درفروردین ماه 1403 نرخ تورم ساالنه برای خانوارهای کشور به 38.8 درصد رسیده که نسبت به همین اطالع در ماه قبل، 1.9  واحد درصد کاهش یافته است.

کد خبر 2769785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha