دولت عراق فقط قادر است در «شنگال» و «مخمور» همکاریهای نظامی با ترکیه را انجام دهد زیرا  «پ. ک.ک» در قندیل قابل کنترل نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مشاور نظامی رئیس اقلیم کردستان احتمال رویارویی نظامی دولت عراق با پ. ک.ک را بعید دانست به این دلیل که این نظامیان در قندیل قابل کنترل نیستند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، «بابکر زیباری» مشاور نظامی رئیس اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد دولت عراق بخواهد در جنگ ترکیه با نیروهای پ. ک.ک همکاری کند فقط قادر خواهد بود در مناطق شنگال و مخمور که تحت کنترل آن است این کار را انجام دهد در غیر این صورت پ. ک.ک در قندیل کنترل نخواهد شد.

وی افزود: پ. ک.ک در شنگال زیر چتر حمایتی حشدالشعبی فعالیت می‌کند.

روز دوشنبه رحب طیب اردوغان رهبر ترکیه به عراق سفر کرد و با دولت عراق توافقنامه‌های مختلفی را در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی و توسعه بین دو کشور امضاء کردند.

پس از برگزاری دیداری چند ساعته و امضاء چندین توافق و یادداشت تفاهم دو جانبه رجب طیب اردغاون در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ما از اینکه حزب پ. ک.ک در عراق  به عنوان یک سازمان ممنوعه تلقی می‌شود استقبال می‌کنیم و با هم در خصوص انجام اقدامات مشترک برای مبارزه با پ. ک.ک گفتگو کردیم.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس اعلام کرد به هیچ حزبی اجازه نمی‌دهیم که از خاک عراق برای حمله به کشورهای همجوار استفاده کند.

یک منبع مسئول در دولت اقلیم کردستان اعلام کرد سفر اردوغان به عراق و امضای توافقات فی مابین بخشی از توافق درازمدت سه جانبه میان ترکیه، عراق و ایران است که چندین ماه است در خصوص مفاد آن گفتگو می‌شود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به صدای آمریکا اعلام کرد ترکیه با عراق توافق کرده سپس اردوغان به اربیل سفر خواهد کرد و این پیام را به مقامات کردستانی می‌رساند که با توافق موجود مخالفت نکنند بعد از آن اردوغان به آمریکا سفر خواهد کرد و خواهان حمایت آمریکا از این اقدام ترکیه به منظور ثبات منطقه خواهد شد.

وی افزود شکل دهی به نیروهای پ. ک.ک و احزاب کُرد مخالف ایران بخشی از توافق سه جانیه میان ایران و ترکیه و عراق است؛ به این ترتیب که ابتدا به این احزاب فرم می‌دهد  و سپس فعالیت آنها را تعیین کنند، برنامه به این صورت است که از تحرکات پ. ک.ک بر علیه ترکیه جلوگیری به عمل آید و مشکل وجود این نیروها در شنگال نیز حل و فصل شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مقامات ارشد عراقی تعداد ۲۶ توافق و یادداشت تفاهم را در زمینه‌های امنیتی، بازرگانی آب و راههای توسعه و در زمینه‌های مهم دیگر امضا کردند.

«ناظم دباغ: نماینده دولت اقلیم کردستان در ایران به صدای آمریکا اعلام کرد امیدواریم سفر اردوغان به عراق و اقلیم کردستان امنیت و ثبات برای منطقه به دنبال داشته باشد و باعث رفع مشکلات موجود میان عراق و اقلیم کردستان و ترکیه گردد.

سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق در حالی است که مقامات ارشد ترکیه از انجام حملات گسترده در روزهای آینده بر علیه مرزهای اقلیم کردستان به بهانه حضور نیروهای مسلح پ. ک.ک در این مناطق خبر می‌دهند.

کد خبر 2769693

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha