زوزه سگ های ولگرد در شهر خلاق موسیقی/علیه شهرداری سنندج اعلام جرم می شود

مدیریت نامناسب شهری در سنندج و عدم ساماندهی جایگاه پسماند زباله باعث شده که جمعیت سگ های ولگرد روز به روز افزایش یافته و صدای زوزه های شبانه این سگ ها در شهر خلاق موسیقی بیش از پیش شنیده شود.

به گزارش کرد پرس، معضل حضور سگ های ولگرد و یا به قول دوستداران حیوانات (سگ های بلاصاحب) سال هاست که شهروندان سنندجی را مورد اذیت و آزار قرار داده و علاوه بر خطرات جانی که با آن مواجه هستند در بحث بهداشت و سلامت نیز همواره تهدید شوند.

در کوچه پس کوچه ها، در پارک ها، در معابر عمومی، در خیابان های اصلی، در فضاهای عمومی، در اماکن خصوصی، هر جا که شهروندان سنندجی سرشان را بچرخانند بدون شک چند سگ ولگرد را خواهند دید که همواره جان و سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید می کند.

شهرداری سنندج چند سال پیش طرحی را آغاز کرد که این سگ ها را عقیم کند و بعد از پلاک کوبی، باز هم آنها را در سطح شهر رها می کند، کار غیراصولی که نه تنها جمعیت این سگ ها را کنترل نکرده بلکه جمعیت آنها روز به روز در حال افزایش است و این نشان می دهد که باز هم همچون سال های گذشته کاری از سوی اجبار برای آرام کردن افکار عمومی و مردم صورت گرفته است.

صدای اعتراض بسیاری از شهروندان سنندجی بلند شده اما شهرداری تنها اعلام می کند که می تواند این سگ ها را عقیم کرده و پلاک کوبی کند و از طرفی نیز بیشتر سگ هایی که وارد این شهر می شوند، متعلق به این شهر نیستند و افرادی آنها را با خودرو به اینجا منتقل کرده که این خود مهر تائیدی بر مدیریت نامناسب شهری در سنندج است.

همین معضل باعث شد تا مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز به ستوه آید و امروز در نشست خبری که با خبرگزاری های کردستان داشت، نسبت به این مشکل، درد دلش با خبرنگاران باز شود و صحبت های تامل برانگیزی را به زبان بیاورد.

به گفته اقبال حمیدی، ساماندهی سگ های بلاصاحب آنقدر در رسانه ها، در جلسات با شهرداری و در جلسات کارگروه مدیریت پسماند استان کردستان بازگو شده که دیگر لوس شده و اکنون دیگر باید بدون سخن گفتن تنها برای رفع این معضل، کار عملی انجام داد.

وی معتقد است که وجود این سگ ها در سطح شهر، علاوه بر خطرات جانی که شهروندان به ویژه کودکان را تهدید می کند، برای حفظ سلامت جسمی انسان ها نیز خظرناک است چرا که این سگ ها در محل هایی زیست می کنند که روزها و شب ها، خانواده های سنندجی برای تفریح و گذرندان اوقات فراغت به آنجا می روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان می گوید این سگ ها در شبانه روز چندین ساعت در سایت جمع آوری زباله شهرداری سنندج برای پیدا کردن غذا رها هستند و پس از آن با هزاران آلودگی وارد محیط شهری شده و ممکن است بسیاری بیماری های خطرناک تر از کرونا را به انسان ها منتقل کنند.

حمیدی می افزاید که یکی دیگر از معضلاتی که در بحث مدیریت شهری در سنندج با آن مواجه هستیم، عدم ساماندهی جایگاه زباله و پسماند شهرداری است چرا که همچون دهه های گذشته این محل به شیوه سنتی مدیریت می شود و تنها به محلی برای تلنبار شدن زباله ها تبدیل شده و هیچ عملیات تفکیک و بازیافتی در این محل انجام نمی شود.

به گفته وی، عدم فنس کشی محوطه سایت زباله شهرداری سنندج باعث شده که، افرادی نیز در قالب زباله گرد در این محل حضور یابند و دیگر نتوان کنترلی بر مدیریت پسماند در این سایت داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد که در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان کردستان در اسفند ماه سال گذشته، به شهرداری سنندج یک ماه فرصت داده شد تا نسبت به ساماندهی سایت زباله سنندج و همچنین جمع آوری سگ های بلاصاحب اقدام کند.

حمیدی می گوید در حال حاضر این مهلت یک ماهه به اتمام رسیده و از آنجایی که چند سال است که این معضل را به شهرداری گوشزد کرده ایم، دیگر چاره ای نداشته و قصد داریم نسبت به این اهمال کاری از طریق مراجع قضایی، علیه شهرداری سنندج اعمال جرم کنیم.

به گفته وی اگر شهرداری مدعی مدیریت شهری، به نام شهر خلاق موسیقی، پایتخت کتاب ایران، شهر فرهنگ و هنر و ... است، باید توجه داشته باشد که ملاک تنها به دست آوردن عنوان نیست و در کنار این عناوین نیز باید نسبت به بهبود حوزه مدیریت پسماند توجه ویژه داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه مهمترین مشکل پسماند استان عدم تفکیک از مبدا است، گفت که اگر این معضل با اقدامات اصولی و علمی رفع شود، دیگر مشکلات عدیده جایگاه های زباله حل شده و اما متاسفانه جایگاه دفن زباله سنندج در حال حاضر با مشکلاتی همچون عدم فنس کشی، عدم مدیریت شیرابه، عدم پوشش با خاک مناسب روزانه و عدم برنامه طرح تفکیک در مبدا مواجه است.

کد خبر 2769649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha