ایجاد جبهه علیه پ.ک.ک در ازای آب و تجارت

سرویس جهان- کارشناسان ترکیه معتقدند یکی از اهداف اصلی سفر رییس‌جمهور ترکیه در سفر به عراق، تلاش برای ایجاد جبهه جدید علیه پ.ک.ک، در مقابل توسعه تجارت با عراق و باز شدن بیشتر دریچه‌های آب سدهای ترکیه برای سیراب کردن دجله و فرات در عراق است.

به گزارش کردپرس قرار است رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه هفته آینده پس از گذشت ۱۲ سال بار دیگر از بغداد و احتمالأ اربیل بازدید کرده و با مقامات ارشد عراق و اقلیم کردستان ملاقات کند.

برخی کارشناسان مسائل ترکیه یکی از مهم ترین اهداف اردوغان در سفر به عراق را تلاش او برای ایجاد یک جبهه جدید در داخل خاک عراق علیه پ.ک.ک عنوان کرده‌اند.

مراد اصلان، پژوهش‌گر مسائل ترکیه در این باره به شبکه وی او ای گفته است اردوغان تلاش می کند در این سفر از توانایی‌ها و قابلیتهای عراق برای موفقیت در مقابله با پ.ک.ک استفاده کند.

آیدین سلجان، دیپلمات سابق ترکیه در عراق و کارشناس مسائل ترکیه، یکی از اهداف دیگر اردوغان در سفر به عراق را توسعه مسیر جدید تجارت میان چین و اروپا، از طریق متصل کردن بندر بصره عراق به خاک خود در مرز خابور در شمال اقلیم کردستان عراق دانست.

برخی دیگر از ناظران مسائل ترکیه معتقدند اردوغان در مقابل همکاری عراق با آنکارا برای مقابله با پ.ک.ک قول داده است دریچه‌های سدهای آب در ترکیه را بیشتر باز کند تا دجله و فرات در داخل عراق از خشکی نجات پیدا کنند.

البته آیدین سلجان به جنبه دیگری از سفر احتمالی اردوغان به عراق اشاره کرده که از نظر او تلاش برای کم کردن نفوذ دیگر کشورهای منطقه در عراق و ایجاد موازنه است.

یاسین طاها و مسعود عبدالخالق، دو تحلیلگر مسائل کردها در اقلیم کردستان نیز در مصاحبه با نشریه نیوعرب، جنبه‌های امنیتی و تجاری را از مهم ترین اهداف اردوغان در سفر به عراق دانسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز از احتمال امضای توافقنامه استراتژیک میان عراق و ترکیه در این سفر و توافق دو کشور بر سر مقابله با پ.ک.ک، جریان یافتن بیشتر آب در دجله و فرات و ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

کد خبر 2769506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha