امید شرکتهای نفتی به حل گره کور صادرات نفت اقلیم کردستان توسط بایدن و السودانی

سرویس جهان- انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان ابراز امیدواری کرد گره کور صادرات نفت اقلیم کردستان، در دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق باز شود.

به گزارش کردپرس محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای دیدار و مذاکره با مقامات آمریکایی به واشنگتن رفته است. بر اساس برخی گزارش‌ها، از جمله مسائل مهم مورد بحث در دیدار جو بایدن و السودانی حل مشکلات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق و همچنین بازبینی روابط میان آمریکا و عراق عنوان شده است.

 انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان متشکل از هشت شرکت نفتی خارجی از جمله آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، خواستار مطرح شدن این موضوع در دیدار جو بایدن و السودانی شده است.

 این نهاد با اشاره به مذاکرات السودانی با بایدن در کاخ سفید، این ملاقات را فرصت مناسبی برای حل معضل توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه دانسته است.

 انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان ضرر ناشی از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان را نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده است اما از مذاکرات میان طرفین و مطرح شدن احتمالی آن در دیدار بایدن و السودانی ابراز خوشبینی کرده است.

 نماینده شرکت‌های نفتی خارجی در اقلیم کردستان با اشاره به اینکه آمریکا هفته گذشته ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از عراق وارد کرده است، ادعا کرد که هیچ مقداری از این نفت متعلق به اقلیم کردستان عراق نبوده است. این در حالیست که آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ر صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کرده است.

 انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان ضمن اعلام پایبندی به توافقات و قراردادهای خود با اقلیم کردستان، تاکید کرده است حاضر است با اربیل و بغداد بر سر موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان مذاکره و توافق کند. 

کد خبر 2769309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha