عراق در صدد جایگزین برای خط لوله نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- وزارت نفت عراق خط لوله نفت (کرکوک-موصل-ترکیه) را در کمتر از دو ماه دیگر به بهرەبرداری می رساند، این خط لوله به عنوان جایگزینی برای خط لوله اقلیم ظرفیت انتقال بیش از یک میلیون بشکه نفت را دارد و انتظار می رود نفت اقیم کردستان را نیز از طریق این خط لوله ارسال کند.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، وزارت نفت عراق در حال حاضر به صورت جدی روی خط لوله نفت (کرکوک- موصل- ترکیه) کار می کند و انتظار می رود ظرف دو ماه آینده آن را تکمیل کند.

خط لوله نفت (کرکوک-موصل-ترکیه) دو خط لوله است، خط لوله اول (40) اینچ و خط لوله دوم (46) اینچ که هر دو ظرفیت انتقال (1.6 میلیون) بشکه نفت را دارند.

این خط لوله از میدان نفتی کرکوک (K1) می گذرد و از تلورد به منطقه ریاض حویجه و از آنجا به بیجی، از آنجا هم به فتجه به موصل تا ایستگاه MS در غرب زاخو، جایی که کارکنان شرکت نفت شمال آنجا هستند و نفت ارسالی را دو بار در روز اندازه‌گیری می‌کنند.

مهندس فرهاد حمزه از شرکت نفت شمال درباره تاریخچه ساخت خط لوله (کرکوک-موصل-ترکیه) نوشتە است:

از زمان حکومت سلطنتی، سران دولت عراق به دنبال یافتن مسیر دیگری برای فروش نفت کرکوک در کنار خط سوریه بودند، اما عوامل سیاسی مانع از تحقق این هدف تا به قدرت رسیدن بعثی ها و هموار شدن راه برای آنان شد. در سال 1972 بعثیها نفت کرکوک را از انحصار انگلیسی ها خارج و آن را ملی کردند و در 26 دسامبر 1974 قراردادی برای ایجاد خط لوله عراق-ترکیه بین این دو دولت به امضا رسید. کار بر روی این خط لوله توسط شرکت آلمانی "مانسمان" در تاریخ 7 آوریل 1975 آغاز شد. این پروژه شامل نصب خط لوله 40 اینچی با ظرفیت 750 هزار بشکه در روز و نصب چند ایستگاه پمپاژ (محطات ضخ) در دو طرف عراق و ترکیه و نصب ایستگاه اندازەگیری (محطە القیاسات Measurmg station) در نزدیکی زاخو بود. طول این خط 985.3 کیلومتر است که از ایستگاه IT1 در 26 کیلومتری غرب کرکوک آغاز می شود و 345 کیلومتر این پروژه در خاک عراق قرار گرفته یعنی از کرکوک تا زاخو و 640.3 کیلومتر آن در خاک ترکیه خواهد بود. این خط به موازات خط عراق و سوریه ادامه دارد و از رود دجله و رود خابور می گذرد و به خاک ترکیه می‌رسد.

در دسامبر 1977، طه محی الدین معروف معاون رئیس جمهور وقت عراق پروژه خط لوله نفت عراق-ترکیه را افتتاح کرد، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور سلیمان دمیرل نخست وزیر وقت ترکیه و تعدادی از وزرا برگزار شد، طایه عبدالکریم وزیر نفت عراق در ابتدای این مراسم گفت: امروز با مهمانان عزیزمان از همسایه دوست خود ترکیه جمع شده ایم.

روزنامه (وطن) ترکیه از این پروژه تمجید و ستایش کرد و نوشت: عراق پس از مبارزات طولانی با شرکت های انحصار نفت، نفت خود را ملی کرد و رویای مردم عرب در طول 50 سال مبارزه با انحصارات خارجی را برآورده کرد.

در سال 1986، این خط با خط لوله 46 اینچی دیگری توسعه یافت و ظرفیت صادرات هر دو خط لوله به 1.600.000 بشکه در روز رسید.

دهه 1980 عصر طلایی این خط بود که قادر به صادرات یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود.

قطعا عراق در ازای هر بشکه نفت صادراتی، مقدار مشخصی مالیات به ترکیه پرداخت می‌کرد که در ابتدا با (42) سنت برای هر بشکه در صورت صادرات بیش از (1.5) میلیون بشکه و (75) سنت در صورتی که میزان صادرات کمتر از (750) هزار بشکه باشد موافقت کردند. پس از سال 2003، این قرارداد به شرح زیر اصلاح شد:

اگر مقدار صادرات بیش از 400000 بشکه باشد (٧٠) سنت و اگر مقدار کمتر از 200000 بشکه باشد باید (112) سنت در ازای هر بشکه نفت پرداخت کند.

کد خبر 2768602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha