حمایتهای داخلی و خارجی از برگزاری انتخابات پارلمان کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ بخش کثیری از احزاب کردستانی خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در موعد مقرر یعنی تاریخ  ۲۰۲۴/۶/۱۰ هستند و هیچ توجیهی برای به تعویق انداختن زمان تعیین شده انتخابات وجود ندارد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری puk میدیا، پس از صدور احکام دادگاه فدرال دربارۀ چند پروندۀ مهم مربوط به اقلیم کردستان و بویژه حکم این دادگاه مبنی بر لغو کردن 11 کرسی اقلیتهای اقلیم در پارلمان کردستان و تغییر حوزه انتخابی از تک حوزەای بە چهار حوزەای، حزب دمکرات کردستان در بیانیەای رسمی اعلام کرد کە در انتخابات ششمین دورۀ پارلمان کردستان مشارکت نخواهد کرد؛ زیرا بە زعم این حزب، احکام دادگاە فدرال و حتی خود این دادگاە غیرقانونی هستند. این در حالی است کە کردها در دروان پسابعثی یکی از بخشهای اصلی تشکیل دهندۀ جریانهای سیاسی عراق بودەاند و در تشکیل دادگاە فدرال عراق نیز نقش داشتە و دو قاضی کرد (یک قاضی حزب دمکرات کردستان و یک قاضی اتحادیۀ میهنی کردستان) در این دادگاه مشغول بە انجام وظیفە بودەاند. از سوی دیگر، بر اساس قانون، احکام دادگاە فدرال عراق لازم الاجرا و غیر قابل اعتراض هستند و پایبندی تمامی جریانها و اشخاص عراقی بە احکام این دادگاە، الزامی است. پس از آن کە حزب دمکرات کردستان اعلام کرد کە در انتخابات آتی پارلمان کردستان مشارکت نخواهد کرد، وزارت خارجە آمریکا و کنسولگری این کشور در اربیل بر ضرورت برگزاری انتخابات تأکید و اعلام کردند کە عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان بە نفع کردها نخواهد بود. از سوی دیگر، تقریبا تمامی جریانهای کردی داخل اقلیم کردستان نیز در بیانیەهایی اعلام کردند کە بە برگزاری انتخابات در موعد مقرر، پایبند هستند و بر ضرورت برگزاری این انتخابات تأکید کردند. 

تاکید جریانهای داخلی بر برگزاری انتخابات اقلیم کردستان

اتحادیه میهنی کردستان: انتخابات تنها راه برقراری دموکراسی است

دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در جلسه عادی خود بر موضع ثابت خود در خصوص لزوم برگزاری انتخابات پارلمان در موعد مقرر و بدون تاخیر تاکید کرد  زیرا به عقیده این حزب تنها راه موجود برای تجدید روند  دموکراسی و مشروعیت بخشیدن به حاکمیت در کشور است.

هر گونه بهانه گیری برای به تعویق انداختن انتخابات عقب نشینی از روند دموکراسی است و در نهایت عامل زیر سوال بردن مشروعیت نهادهای اقلیم کردستان خواهد شد همزمان برگزاری انتخابات باعث حفظ موجودیت اقیم کردستان در برابر تهدیدات و خطرات خواهد شد و تنها راه بازگشت به آرای مردم و تعیین نمایندگانشان است. همچنین تجربیات و دستاوردهای بیش از سه دهه در کردستان آزاد با فداکاریهای مردم کردستان به دست آمده است بنابراین باید از دست به دست کردن (انتقال) دموکراتیک حاکمیت (قدرت) مصون نگه داشته شوند به این طریق کزدستان حرمت و جایگاه  و اعتماد خود را نزد جوامع بین‌المللی که حامی تجربه آزاد و دمکراتیک و مشروع می‌باشد، مستحکمتر می‌کند.
جنبش تغییر: نیاز به برگزاری انتخابات داریم

جنبش تغییر بر این باور است که بهترین گزینه بر سر راه اقلیم کردستان شرکت در انتخاباتی پاک و سالم در موعد مقرر است.

جنبش تغییر با صدور بیانیه‌ای در خصوص انتخابات پارلمان کردستان اشاره کرد نیاز به برگزاری انتخابات داریم، همچنین بهترین گزینه پیش روی اقلیم کردستان برگزاری انتخاباتی پاک و سالم با مشارکت و تفاهمی همه جانبه میان احزاب سیاسی است؛ باید انتخاباتی برگزار شود که پاسخگوی  نیازهای میهنی، قانونی، نهادی و در راستای بهبود معیشت مردم و تامین حقوق کارمندان باشد از همه مهمتر از طریق پارلمان منتخب حقوق اساسی مردم کردستان تحقق یابد.

اتحاد اسلامی کردستان: انتخابات یک ضرورت میهنی است

حزب اتحاد اسلامی کردستان انتخابات را یک نیاز میهنی می‌داند و خواهان برگزاری انتخاباتی پاک و سالم در موعد مقرر می‌باشد.

سخنگوی این حزب در این باره اعلام کرد ما به عنوان حزب اتحاد اسلامی انتخابات را یک ضرورت و یک حق میهنی می‌دانیم.

جماعت عدالت کردستان: در مسیر انتخابات مانع تراشی نکنید

جماعت عدالت کردستان خواستار آن شد که هیچگونه مانعی در مسیر برگزاری انتخابات ایجاد نشود.

شورای عالی این حزب با صدور بیانیه‌ای موضع حزب را در خصوص موضوع انتخابات مطرح و اعلام کرد ما با برگزاری انتخابات در تاریخی که رئیس اقلیم کردستان مشخص کرده است موافق هستیم و امیدواریم هیچ مانع تراشی در این راه به جود نیاید.

هرگونه مقاومتی در برابر اجرای تصمیمات دادگاه فدرال باعث افزایش بحرانها و چالشهای اقلیم کردستان خواهد شد.

حمایت از بیانیه اتحادیه میهنی کردستان

هم زمان در دو بیانیه جداگانه حزب سبز کردستان  و جنبش رهایی دمکراتیک کردستان از بیانیه دفتر سیاسی  اتحادیه میهنی با موضوع برگزاری انتخابات در موعد مقرر حمایت کردند.

در بیانیه حزب سبز اعلام شده است از بیانیه اتحادیه میهنیکردستان برای برگزاری انتخابات پارلمان در موعد مقرر حمایت می‌کنیم نباید بیش از این روند برگزاری انتخابات به تاخیر بیافتد. این حزب همچنین این حزب اشاره کرده است در حال حاضر ملت ما در مقابل زندگی و معیشت دشواری قرار گرفته است از این رو باید همه احزاب سیاسی برای رهایی از وضعیت موجود و بازگشت حقوق دموکراتیک انتخابات نمایندگان منتخب واقعی هموطنان باشند.

همچنین در بیانیه حزب رهایی دمکراتیک کردستان آمده است از تصمیمات اتحادیه میهنی در خصوص روند برگزاری انتخابات حمایت می‌کنیم انتخابات ستون مهمی در مبانی دموکراسی و تجدید خدمتگزاری به خاک و ملت و پیشرفت جامعه است.

جنبش اصلاحات میهنی: انتخابات از این شرایط عبور خواهد کرد

جنبش اصلاحات میهنی در خصوص شرایط کنونی کردستان و برگزاری انتخابات با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از تصمیمات دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به منظور برگزاری انتخابات در موعد مقرر اعلام کرد و در این باره اشاره کرد برگزاری انتخابات سالم و دموکراتیک برای عبور از شرایط کنونی کردستان بسیار مهم است.

حمایتهای خارجی از برگزاری ششمین دوره پارلمان کردستان

اتحایه میهنی کردستان و سازمان ملل متحد و کشورهای بین المللی بر برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در زمان تعیین شده تاکید دارند.

سفیر آمریکا در عراق: عراق و اقلیم کردستان انتخابات شفافی را برگزار کنند

الینا رومانوسکی سفیر آمریکا در عراق از دولت عراق و اقلیم کردستان خواست که اطمینان دهند که انتخاباتی آزاد و عادلانه و شفاف و مورد اعتماد برگزار خواهد شد وی تاکید کرد باید همه مردم کردستان در تصمیم گیریها برای آینده نقش داشته باشند.

سازمان ملل متحد: برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در تاریخ دهم ماه ژوئن بسیار مهم است

سازمان ملل متحد برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان را در تاریخ دهم ماه ژوئن با اهمیت توصیف کرد و از همه احزاب سیاسی خواست در راستای تامین منافع مردم فعالیت کنند.

همزمان فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق از همه احزاب کردستانی خواست که در راستای تامین منافع مردم عمل کنند تا به سوی راه حل قدم بردارند نه به سوی بن بستی درازمدت، برگزاری انتخابات در ۱۰ ماه ژوئن بسیار مهم است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا: از برگزاری انتخابات حمایت می‌کنیم

در این باره معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد همیشه از برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف با مشارکت همه طرفها حمایت میکنیم.

وی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد حمایت از انتخاباتی آزاد و شفاف با مشارکت همه جانبه، موضع شفاف ما بوده است.

آمریکا و انگلیس: انتخابات برای آینده منطقه اهمیت دارد

دو سرکنسول آمریکا و انگلیس در اربیل حمایت خود را از تاریخ و برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان اعلام می‌کنند و تاکید دارند که انتخابات پارلمان کردستان برای آینده منطقه اهمیت دارد.

سرکنسولگریهای آمریکا و انگلیس در اربیل با صدور دو بیانیه جداگانه حمایت خود را از برگزاری انتخابات در موعد مقرر اعلام کردند و تاکید دارند که انتخابات پارلمانی کردستان برای ابراز صدای مردم و آینده منطقه بسیار مهم است.

این در حالی است که در سطح داخلی نیز اتحادیه میهنی کردستان  و شش حزب دیگر کردستانی و دیگر حمایت خود را از برگزاری انتخابات در موعد تعیین شده از سوی رئیس اقلیم کردستان صادر کرده است.

برای چهارمین بار در تاریخ ۲۰۲۴/۳/۳ رئیس اقلیم کردستان طی حکمی تاریخ ۲۰۲۴/۶/۱۰ را برای برگزاری ششمین دوره انتخابات پارلمان کردستان تعیین کرد این در حالی است که قبلا نیز سه بار تاریخ برگزاری این انتخابات تعیین شده بود اما به دلایل جداگانه برگزار نشد حال نیز احزاب کردستانی خواستار برگزاری انتخابات در موقد مقرر هستند تا بیش از این برگزاری آن به تعویق نیافتد.

کد خبر 2768469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha