استاندار حلبچه: دولت عراق حمله شیمیایی به حلبچه را نگرانی خود نمی‌داند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ روز شنبه آزاد توفیق استاندار حلبچه با شرکت در بولتن نیمروزی شبکه روداو اعلام کرد امسال برگزاری مراسم یادبود بمباران شیمیایی حلبچه باشکوهتر از همه سالهای دیگر به جز سال 2019 بود.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، همه مقامات اقلیم کردستان برای شرکت در مراسم ۳۶ سالگرد بمباران شیمیایی شهر حلبچه دعوت شده بودند اما تنها محمد محمد سعید وزیر فرهنگ اقلیم کردستان در این مراسم شرکت کرد.

آزاد توفیق در این باره گفت: «مقامات اقلیم کردستان خود دلسوز حلبچه هستند برای ما جای افتخار است که آنها بیایند و بر سر مزار شهیدان این شهر تاج گل بگذارند اگر هم در این مراسم شرکت نکنند با این حال ما آنها را جزیی از خود می‌دانیم».

استاندار حلبچه اشاره کرد بمباران شیمیایی حلبچه در باور هر فرد کُرد زنده باقی خواهد ماند وظیفه دولت اقلیم کردستان که این مسئله را در برنامه‌های اموزشی خود جای دهد تا کودکان و دانش‌آموزان آن را مطالعه کنند.

روز ۱۶ ماه مارس ۱۹۸۸ شهر حلبچه از سوی حاکمیت وقت عراق بمباران شیمیایی شد و در نتیجه آن حدود ۵۰۰۰ نفر از شهروندان شهر حلبچه شهید و بیش از ۱۰۰۰۰ نفر زخمی شدند. استاندار حلبچه تصریح کرد معرفی بیشتر این مسئله به جهانیان وظیفه دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان و گروههای مرتبط کُرد و احزاب سیاسی کردستانی است.

عراق مسئله بمباران شیمیایی حلبچه را دغدغه خود نمی‌داند.

خانواده‌ها و بستگان قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه تا کنون غرامتی از سوی دولت بغداد دریافت نکرده‌اند به گفته آزاد توفیق بر اساس قانون اساسی، اقلیم کردستان بخش جدایی ناپذیر از خاک عراق است و باید دولت فدرال همانند بصره و ناصریه نگران زاخو و آویسر و بمباران شیمیایی حلبچه و ناپدید شدن ۸۰۰۰ بارزانی و ۱۸۰ هزار انسان انفال شده باشد.

تا به امروز حلبچه فقط در اقلیم کردستان «استان» به شمار می‌آید اگرچه طرح استانی کردن حلبچه با تصمیم هیئت دولت عراق به تصویب رسید اما پارلمان عراق هنوز این طرح را تصویب نکرده است.

قرار بود در تاریخ ۲۰۲۳/۹/۱۴ قانون استانی کردن حلبچه در صحن مجلس عراق به رای گذاشته شود اما به دلیل اختلافات سیاسی احزاب عراقی این اقدام به تعویق افتاده است.

استاندار حلبچه گفت اگر اختلافی هم میان دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان وجود دارد می‌بایست دولت فدرال عراق سالیانه بودجه ویژه‌ای را به  شهرهایی مانند حلبچه و نجف اختصاص دهد و وی افزود تا کنون به جز یک میلیارد دینار محمدشیاع سودانی حتی یک دینار هم از بغداد به حلبچه ارسال نشده است.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق به مناسبت ۳۶ سال بمباران شیمایی حلبچه یک میلیارد دینار به استان حلبچه کمک کرد به گفته آزاد توفیق این مبلغ به حساب بانکی استان حلبچه واریز شده است و در حال حاضر قابل دسترس است.

استاندار حلبچه افزود قرار است این پول برای ساختن دروازه شهر هزینه گردد و در آینده نزدیک سنگ بنا آن گذاشته می‌شود.

تعداد ساکنین حلبچه حدود ۱۳۰ هزار نفر  است و مساحت آن ۱۵۹۹ کیلومتر مربع است و از یک منطقه مرکزی وچهار بخش فرعی (ناحیه) تشکیل شده است (منطقه مرکزی حلبچه و نوایح فرعی خرمال، بیاره، بمو و سیروان) اما وزارت داخله اقلیم کردستان تصمیم گرفته که خرمال را به یک منطقه تبدیل کند.

کد خبر 2768269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha