هدف ترکیه از نبرد جدید علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- به نوشته میدل ایست آی، ترکیه با هدف تامین امنیت کریدور جاده ای-ریلی که این کشور را از طریق عراق به خلیج فارس متصل می کند، به دنبال عملیات زمینی جدید علیه پ.ک.ک در غرب اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، در یک هفته گذشته سه مقام بلندپایه نظامی-سیاسی و امنیتی ترکیه برای دیدار با مقامات ارشد عراق به بغداد رفتند. همزمان با سفر وزرای خارجه و دفاع ترکیه و رئیس سازمان اطلاعات این کشور به عراق، مقامات ترکیه از یک اقدام نظامی جدید علیه پ.ک.ک در خاک عراق و ایجاد کریدور امنیتی صحبت کرده اند.

نشریه میدل ایست آی به نقل از مقامات ترکیه گفته است عملیات نظامی احتمالی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق به منظور تامین امنیت کریدور جدید از ترکیه تا خلیج فارس، از طریق خاک عراق است.

این نشریه معتقد است انتقادهای داخلی از ناکارآمدی عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک در خاک عراق نیز می تواند عامل اصلی تصمیم آنکارا به عملیات نظامی جدید علیه پ.ک.ک باشد که انتظار می رود در اوائل تابستان آینده آغاز شود.

به نوشته این نشریه، قرار است عملیات احتمالی علیه پ.ک.ک در خاک عراق طی چند مرحله اجرا شود. تلفات قابل توجه نیروهای ارتش ترکیه در چند ماه گذشته یکی از دلایل تصمیم آنکارا به پیشبرد عملیات در عمق خاک عراق عنوان شده است.

میدل ایست آی به نقل از منابع نظامی گفته است قرار است عملیات نظامی جدید ترکیه در غرب اقلیم کردستان و در نزدیکی مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق، به منظور جلوگیری از دسترسی پ.ک.ک به موصل انجام شود. یک منبع ترک گفته است هدف اصلی ترکیه مشخص است؛ به دلیل این که حضور پ.ک.ک در کوهستان متینا  و گارا به محل اجرای پروژه  جاده توسعه عراق نزدیک است، ترکیه می خواهد پ.ک.ک را از این منطقه دور کند.

در واقع، ترکیه می خواهد با یک تیر دو نشان بزند؛ هم پ.ک.ک را از منطقه دور کند و هم امنیت را در این منطقه برای دست یابی به خبیج فارس از طریق پروژه تامین کند.

میدل ایست آی با اشاره به مشرکت احتمالی عراق در این عملیات ویژه علیه پ.ک.ک گفته است برخی نیروهای عراقی در منطقه بلیندا نزدیک به کوهستان گاره مستقر شده اند. نیروهای ترکیه در این منطقه به شدت با نیروهای پ.ک.ک درگیر هستند. به نوشته این نشریه، هنوز معلوم نیست که آیا عراق نیروهایش را را برای مشارکت در این عملیات به این منطقه اعزام کرده و یا می خواهد میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در منطقه، حائل ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، یکی از اهداف این عملیات دور کردن پ.ک.ک از دهوک تا موصل و احتمال مشارکت حکومت اقلیم کردستان در این عملیات است. به گفته منابع ترکیه ای، عراق، ترکیه و اقلیم کردستان خواهان ایجاد منطقه ای امن و به دور از حضور پ.ک.ک برای اجرای کریدور تجاری جدیدی هستند که ترکیه به صورت جدی خواهان اتمام سریع آن و ایجاد آلترناتیو پروژه اتصال دریای عمان به مدیترانه و اروپاست که از خاک عربستان می گذرد.

با این حال، پروژه هدفمند مورد نظر ترکیه با موانعی روبروست که از جمله آن تشدید اختلافات میان عراق و اقلیم کردستان بر سر نفت و بودجه است.

کد خبر 2768219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha