«دەنگ بێژ خوانی» در راه ثبت ملی آثار ناملموس آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- مسئول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ثبت ۶ اثر ناملموس آذربایجان غربی در حال بررسی است که «دەنگ بێژ خوانی» هم یکی از آنها است.

به گزارش کردپرس، سپهرفر  اظهار کرد: نان سنتی فتیر قوشچی، دەنگ بێژ خوانی، پخت خوراک سنتی، خوراک کنگر، جارو دستی سنتی و عروسک‌های مردم ساخت آیینی از جمله آثار ناملموس در مرحله تدوین و مستند سازی هستند که پیش بینی می‌شود در ماه‌های آینده برای داوری و بررسی به شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی ارسال شوند.

او اضافه کرد: یکی از مولفه‌های حفظ و احیای عناصر میراث ناملموس ثبت شده استفاده از ظرفیت کارگروه اقدامات پاسدارانه در شهرستان هاست که ریاست این کارگروه‌ها بر عهده فرمانداران است.

مسئول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: با تشکیل این جلسات و نشست‌های محلی می‌توان با استفاده از مفاد و ظرفیت‌های آیین نامه‌های پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها ضمن برنامه ریزی و ارائه ساز و کارهای اجرایی در پاسداری از الگوهای سنتی و بومی اقدامات موثری را به انجام رساند.

سپهرفر از ثبت ملی ٣اثر میراث ناملموس استان در اجلای اخیر شورای ملی خبر داد و افزود: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی (چاروق دوزی) شهر مهاباد، مهارت تهیه پنیری کوپه (پنیر کوزه) در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی (ماست چکیده محلی) از فرآورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت رسید.

کد خبر 2767883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha