اقلیت‌های اقلیم کردستان از رئیس جمهور عراق خواستند حکم دادگاه فدرال در مورد حدف کرسی‌های آنان در پارلمان را لغو کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ اقلیت‌های اقلیم کردستان تصمیم دادگاه فدرال در مورد لغو سهم آنان در پارلمان کردستان را محکوم کردند و از رئیس جمهور عراق خواستند حکم دادگاه فدرال در مورد حدف کرسی‌های آنان در پارلمان را لغو کند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری کردستان ۲۴،اقلیت‌های اقلیم کردستان از رئیس جمهور عراق خواستند  تا حکم دادگاه فدرال در مورد لغو سهم اقلیت‌ها در  پارلمان اقلیم کردستان را منحل کند و اظهار داشتند که این تصمیمات "علیه دموکراسی، اصول حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز بخشهای جمعیتی عراق" است.

نمایندگان اقلیت‌های دینی و قومی اقلیم کردستان صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفند ١٤٠٢، در اعتراض به آخرین احکام دادگاه فدرال مبنی بر لغو کرسی‌های سهم اقلیت‌ها در پارلمان کردستان گرد هم آمدند و نامه‌ای به زبان‌های کردی، ترکمنی، سریانی، عربی و چند زبان دیگر به رئیس جمهور عراق، رئیس دادگاه فدرال، مقامات اقلیم کردستان و جامعه‌ی بین‌المللی ارسال کردند.

اقلیت‌های اقلیم کردستان حکم دادگاە فدرال در خصوص لغو کرسی اقلیتهای پارلمان کردستان را ظلم، بی‌عدالتی و تصمیم خلاف قانون اساسی دانستند و گفتند: این کرسیها با خون شهدا و قیام مقدس برای مردم ما باقی مانده است و نباید در این مورد سکوت کنند. نمایندگان این اقلیت‌ها گفتند که بر طبق قانون اساسی، لطیف رشید رئیس جمهور کنونی عراق صلاحیت مخالفت با تصمیمات دادگاه فدرال و جلوگیری از اجرای آنها را دارد. پس چنین ناعدالتی و ستمی پذیرفته نخواهد شد.

اقلیت‌های اقلیم کردستان از همه‌ی جریانهای سیاسی کردستان خواسته‌اند تا برای توقف احکام دادگاه فدرال تلاش کنند، زیرا همانطور که گفته اند «حذف کرسی‌های اقلیت‌ها در پارلمان کردستان به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست. اقلیت‌های کردستان می‌گویند: "اقلیت‌ها همیشه از اقلیم کردستان و ساختار قانونی آن محافظت کرده اند. همه‌ی اقلیت‌ها با هم برای توسعه‌ی بیشتر اقلیم کردستان تلاش کرده‌ و در عین حال بر یکپارچگی خاک عراق تاکید کرده‌اند. اما متأسفانه توسط اتحادیه‌ی میهنی کردستان مورد توهین قرار گرفته اند برای آن دسته از احزاب سیاسی که از لغو آخرین کرسی خوشحال شده‌اند، متأسف هستند.

در این نامه تاکید شده است که تصمیم دادگاه فدرال برای لغو کرسی‌های سهم اقلیت‌ها در پارلمان کردستان یک "نسل کشی سیاسی و اجتماعی" علیه اقلیت‌های مختلف کردستان است و از طرف‌های ذیربط خواسته شده است که این "ظلم و بی عدالتی" را نپذیرند. آنها گفتند که این تصمیمات "بر خلاف دموکراسی، اصول حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز در اقلیم کردستان است.

"بر اساس تصمیمات دادگاه عالی فدرال عراق که در روز چهارشنبه ٢١/٢/٢٠٢٤صادر شد، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق وظیفه‌ی برگزاری و نظارت بر ششمین دوره‌ی انتخابات پارلمانی کردستان را بر عهده خواهد گرفت. اقلیم کردستان به چهار حوزه تقسیم می شود و تعداد کرسی های پارلمان کردستان از ١١١ به ١٠٠ کرسی کاهش می یابد.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان روز یک‌شنبه ١٣ اسفند بر اساس ماده ١٠ قانون شماره ١ ریاست جمهوری سال ٢٠٠٥روز دهم ژوئن آینده را به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمان کردستان تعیین کرد.

کد خبر 2767776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha