مواد توافق شده بین نیروهای سیاسی پیروز انتخابات شورای استان کرکوک در نشست "ابتکار ملی" با حضور نخست وزیر عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نمایندگان نیروهای سیاسی برنده در انتخابات شورای استان کرکوک، روز چهارشنبه  2اسفند1402نشستی را تحت عنوان ابتکار ملی به همت و حضور نخست وزیرعراق در کرکوک برای تشکیل شورای این استان براساس استحقاق عادلانه نتایج انتخابات و همچنین براساس توافق بر سر برنامه های خدماتی، اقتصادی که با برنامه کنونی دولت فدرال همخوانی داشته باشد، برگزار کردند.

به گزارش کردپرس، به نقل از کانال تلگرامی، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، وی در آغاز این نشست، گفت: استان کرکوک از جایگاه ویژه ای برخوردار است که نمایانگر علاقه مندی همه نیروهای ملی به حمایت از انسجام اجتماعی، برادری و ثبات در این استان است، لذا همه باید برای بهبود روندخدمات رسانی و اوضاع اقتصادی در استان کرکوک، به نحوی که در خور اقوام آن باشد، به طور صادقانه تلاش کنند.

سودانی افزود: انتخابات شورای استان کرکوک که از سال 2005 به تعویق افتاده بود، با تلاش و همبستگی همگان برگزار شد و این استان شاهد مشارکت گسترده درمقاسیه با سایر استان های عراق بود که این مسئله نقطه عطفی است که دولت فدرال به آن افتخار می کند و آن را ملزم به  اجرای برنامه خود درخصوص این استان خواهد کرد.

حاضران در این نشست به توافق اصولی به منظور ادامه روند تشکیل شورای استان کرکوک دست یافتند که شامل موارد زیر است:

1-با توجه به اهمیت استان کرکوک به عنوان یک عراق کوچک، حاضران توافق کردند که منافع مردم کرکوک در نظر گرفته شود، همزیستی مشترک حفظ شود، پیوندهای برادری و همکاری بین مردم آن تقویت شود و قانون اساسی عراق پوششی برای همگان باشد.

2- دستیابی به توافق برسر اینکه رویکرد مشارکت، اجماع و عدم به حاشیه راندن، مبنای کار مشترک در استان کرکوک باشد.

3-توافق برسر تشکیل ائتلاف اداره کرکوک از سوی همه  نیروهای  برنده در شورای استان کرکوک و  فعالیت این ائتلاف به عنوان پوشش سیاسی در این استان و عهده دار شدن ریاست نشست های این  ائتلاف از سوی نخست وزیر عراق تا اجرای اختیارات این شورا براساس قانون اساسی و توافق بر سر برنامه، سازوکار و نظامنامه داخلی این ائتلاف.

4-تهیه برنامه مدیریت شورای استان کرکوک از سوی ائتلافی که قرار است تشکیل شود و پایبندی اعضاء جدید شورای این استان به اجرای این برنامه بر اساس سازوکارها و زمان بندی های مشخص و عملی .

5-نیروهای سیاسی شرکت کننده در این نشست باید ظرف مدت هفت روز یک برنامه کاری، شامل چشم انداز خود برای تهیه برنامه یکپارچه برای استان کرکوک و سازوکارهای مناسب برای تشکیل حکومت شورای این استان ارائه دهند.

کد خبر 2767273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha