رئیس اتاق بازرگانی حلبچه: اگر تقاضای تحریم کالای ایرانی یک تصمیم احساسی نیست دولت، گمرک و مرزها را ببندد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس اتاق بازرگانی حلبچه در اظهاراتی گفت: اگر تقاضای تحریم کالای ایرانی یک تصمیم احساسی نیست دولت، گمرک و مرزها را ببندد. در همین حال رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز گفته است: اگر شهروندان یک کیلو گوجه فرنگی ایرانی را 500-1000 دینار عراقی بخرند، برای همان یک کیلو اگر از عربستان یا ترکیه وارد شده باشد باید حدود 3000-5000 هزار دینار پردازند.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، طاهر شیخ عزالدین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع حلبچه در گفت و گو با صدای آمریکا گفت: «من خودم با نگرش احساسی موافق نیستم، برای اتخاذ این تصمیم نخست وزیر باید با هیات وزیران دیدار کند و آنها پس از ارزیابی و تحقیقات فراوان با اتاق بازرگانی مشورت کنند و تصمیم بگیرند. 60 درصد اجناس موجود در بازارها ایرانی هستند، برخی چیز ها هم که اصلا نمی شود از جای دیگری وارد شود، در کل قیمت اجناس ایرانی از کشور های دیگر ارزانتر است و قیمت این کالاها اگر از کشور های دیگر وارد شده باشد پنج شش برابر گرانتر است، ما باید به جیب مردم نگاه کنیم و احساسی تصمیم نگیریم، بگذارید دولت از طریق گمرک این تصمیم را بگیرد چون اگر موضوع از این خارج شود و دولت برای بستن مرز از طریق گمرکات و نقاط مرزی تصمیم نگیرد، هر چیز دیگری که مطرح شود احساسی و غیرمنطقی است، کسی با کشتن و شهید کردن غیرنظامیان موافق نیست و ما نیز آن را محکوم می کنیم».

«مردم سه ماه است حقوق نگرفته اند، حالا من بیایم بگویم کالای ایرانی نخرید و کالاهای کشورهای دیگر را چندین برابر قیمت بخرید، این کار از یک جیب گرم (اشخاص با استطاعت مالی) بر می آید نه یک جیب خالی، مطمئنا نه مردم و نه تجار این کار را نمی کنند تا ما نیز از آنها چنین چیزی بخواهیم، مردم نیز در این شرایط سخت اقتصادی که سه ماه است حقوق نگرفته اند، منفعت خود را تشخیص میدهند، کسی که کارش تجارت است بیاید درمورد اعتصاب تجاری صحبت کند، وظیفه دولت این است که کنسولگریها و سفیرها را احضار کند و موضع دیپلماتیک و سیاسی نشان دهد».

«اگر تصمیم به تحریم کالاهای ایرانی گرفته شود، درست است که ایران ضرر می کند، اما ما بیشترین ضرر را می بینیم، ایران از سود صادرات ضرر می کند اما ما به قیمت بدتر شدن وضعیت مردم ضرر می کنیم، به خدا اگر مرز ایران بسته شود، حدود 500 هزار نفر بیکار می شوند، مردم نمی توانند یک کیلو گوجه فرنگی را با 4000 دینار عراقی بخرند، با این وجود اگر ترکیه با همین قیمت برای ما صادر کند درجه دوم آن را ارسال می کند، علاوه بر این حدود 30 درصد کارخانه‌های سراسر اقلیم کردستان تعطیل می‌شوند چون مواد اولیه این کارخانه‌ها از جمله پلاستیک و چسب و ده‌ها کارخانه دیگر از ایران تامین می‌شود».

«بیاید حرف های عملی بزنیم نه شعارهای احساسی، بعد از تقاضای تحریم کالای ایرانی، عملا در آن مرزها چه کاری انجام شده است، آیا مرزها و گمرکات بسته شده است؟ مرز حاجی عمران بسته شده است؟ اگر جدیت در این مطالبه وجود دارد اجازه دهید دولت مرزها را ببندد و کالاها را برگرداند و اگر این مطالبه برای بازار و مردم و احساسات نیست، اجازه دهید دولت مرزها و گمرکات را ببندد که مطمئنم و مطلقاً غیرممکن است که دولت چنین تصمیمی بگیرد، چون از عوارض گمرکی، نفت سیاه و قیر و همه این درآمد ها متضرر میشود، وقتی حکومت خود این کار را نمی کند چرا من خودم را در این قضیه دخالت دهم، اگر برای دولت ناخوشایند است برای ما هم خوشایند نیست و از این بابت ناراحت هستیم».

نوزاد غفور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه نیز گفت: «تصمیم در خصوص تحریم کالای ایرانی به ما ارتباطی ندارد، بلکه این تصمیمی است که دولت باید پس از مشورت با اتاق های بازرگانی اتخاذ کند، این وظیفه ما به عنوان اتاق بازرگانی نیست، شهروندان خود می توانند تصمیم به تحریم بگیرند و وقتی کالایی را نخریدند و در بازار فروش نرفت آنگاه تجار دیگر آن کالا را وارد نکنند».

«کالاهای ایرانی به دلیل نزدیک بودن مرزها و کرایه‌های پایین، و اینکه دولت این کشور از بخشهای خود حمایت زیادی میکند، برای شهروندان ارزانتر است، اما مثلاً اجاره کالا و قیمت خود کالاهای عربستان و ترکیه گرانتر است، مثلاً شهروندان یک کیلو گوجه فرنگی ایران را 500-1000 میخرند اما اگر از عربستان یا ترکیه وارد شده باشد باید آن را حدود 3000-5000 بخرند یعنی سه تا پنج برابر قیمت باید بپردازند، علاوه بر اینها در صورتی که این تصمیم گرفته شود، حدود 40 هزار نفر در سلیمانیه و نقاط مرزی بیکار خواهند شد».

کد خبر 2766185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha