تاثیر مسئله کردها بر روابط ژاپن و ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه عرب نیوز، با وجود گذشت 100 سال از برقراری روابط رسمی میان ژاپن و ترکیه، برخی مسائل مانند حضور کردهای معترض این کشور در ژاپن، بر این روابط سایه انداخته است.

به گزارش کردپرس، رسانه های ژاپنی در یک سال گذشته بارها از مشکلات اساسی حدود 2000 شهروند کرد ترکیه در این کشور خبر داده اند. با وجود این که بیش از سی سال از ورود کردهای پناهنده ترکیه به ژاپن گذشته است اما تعداد کسانی که توانسته اند اقامت دائم در این کشور بگیرند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز از سفر کامیکاوا یوکو، وزیر خارجه ژاپن به ترکیه، در هفته جاری به آنکارا خبر داده که هدف از آن گرامیداشت 100 سال روابط رسمی میان دو کشور است.

با این حال هر سال درگیری هایی میان کردهای ترکیه مقیم ژاپن و شهروندان ترک در این کشور بوجود آمده که تنش میان این دو در جریان برگزاری انتخابات گذشته ترکیه در سفارت این کشور در ژاپن بارزترین نمونه این تنشها است.

برخی شهروندان کرد که در دهه 1990 به دلیل تحت تعقیب قرار گرفتن از سوی نیروهای امنیتی ترکیه به ژاپن گریخته اند، این کشور را متهم کرده اند عدم اعطای پناهندگی به شهروندان کرد ترکیه به دلیل فشارهای آنکاراست.

سفیر ترکیه در ژاپن به نشریه سانکی ژاپن گفته است مسئله حذف ویزا میان دو کشور به دلیل حضور کردهای معترض در ژاپن با مشکل مواجه شده است. او ادعا کرده است که کردهای پناهنده شده به ژاپن هوادار حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک هستند که از نظر ترکیه یک سازمان تروریستی محسوب می شود.

اخیرا سازمان امنیت داخلی ژاپن پ.ک.ک را از لیست گروههای تروریستی خود برداشت که این مسئله با اعتراض نهادها و رسانه های ترکیه مواجه شد. البته چند روز بعد پ.ک.ک دوباره در لیست گروههای تروریستی پلیس داخلی ژاپن قرار گرفت.

سفیر ترکیه در ژاپن ادعا کرده است که پ.ک.ک در ژاپن هم فعالیت دارد و کردهای ترکیه که در این کشور اقامت دارند به ادامه فعالیت این گروه در ژاپن کمک می کنند.

بر اساس گزارش رسانه های ژاپن حدود 6000 شهروند ترکیه در ژاپن زندگی می کنند که بیشتر آنها کرد هستند. حدود 2000 شهروند کرد ترکیه در منطقه وارابی توکیو سکونت دارند که گاهی این منطقه را بلر وزن کردستان، وارابستان می خوانند.

سفیر ترکیه در ژاپن گفته است فعالیت های مخرب پ.ک.ک و کردهای ترکیه ساکن در این کشور را به اطلاع مقامات ژاپنی رسانده است اما اعطای اقامت به کردهای پناهنده موضوعی است که به مقامات ژاپنی مربوط می شود.

کد خبر 2765675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha