دولت عراق مسئول پاسخگویی به تجاوزات ترکیه به اقلیم کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو حزب دمکرات کردستان، دولت عراق را مسئول پاسخگویی به تجاوزات ترکیه  به اقلیم کردستان دانست.

به گزارش کردپرس، وفا محمدکریم در گفتگو با خبرگزاری «المعلومه» با بیان اینکه نقض حاکمیت عراق، به ویژه از سوی کشورهای همسایه، گسترش یافته حتی به مرحله تجاوز به خاک این کشوررسیده است، گفت: اکثر کشورهای همسایه در میان سکوت شرم آور دولت فدرال، حاکمیت عراق را نقض می کنند.

وفا محمد کریم با اشاره به اینکه دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور مسئول حفظ حاکمیت عراق از اقلیم کردستان تا فاو است، خاطرنشان کرد: هنگامی که دولت اقلیم کردستان از نیروهای ترکیه می خواهد خاک عراق را ترک کنند، آنکارا با این درخواست مخالفت و تاکید می کند که این موضوع منحصراً مربوط به دولت عراق است.

این عضو حزب دمکرات با این توضیح که از سال 1975 توافقاتی بین بغداد و آنکارا وجود داردکه به نیروهای ترکیه اجازه می دهد تا برای تعقیب عناصر حزب کارگران کردستان وارد خاک عراق شوند، تأکید کرد: ترک ها این مسئله را دستاویزی برای  احداث پایگاه های نظامی در خاک اقلیم کردستان قرار داده اند.

وی با بیان اینکه تقریباً 37 پایگاه  نظامی ترکیه در اقلیم کردستان وجود دارد و پیشروی نیروهای ترکیه درخاک عراق نیز همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: موضع‌گیری اخیر اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درخصوص ادامه حضور نیروهای این کشور در خاک عراق، موضعگیری جدیدی نیست، بنابراین پاسخ به تجاوزات ترکیه به خاک عراق ابتدا باید از سوی دولت فدرال و سپس از سوی دولت اقلیم کردستان، انجام گیرد.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه پیشتر درسخنانی با اشاره به جان باختن چند نظامی کشورش در شمال عراق، بر ادامه عملیات‌ هایی تاکید کرد که وی آن ها را مبارزه با تروریسم توصیف کرد.

کد خبر 2765108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha