نظارت جدی قضات کردستانی بر عملکرد ضابطین خاص و عام ضروری است

رئیس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه نظارت قضات دادسرا بر ضابطین عام و خاص ضروری است، گفت: باید تمامی قضات بر نحوه عملکرد مامورین انتظامی در خصوص دستورات جلب و بازرسی به منزل و مخفیگاه متهمین بسیار دقت کنند.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در نشستی که با موضوع چالش ها و راهکارهای ارتقای کمی و کیفی دادرسی های قضایی با محوریت برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲، برگزار شد، گفت: رسیدگی توام با سرعت و دقت به پرونده های قضایی توسط قضات سبب رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی می شود.

وی بر لزوم نگارش آرای قضایی با زبان ساده و عامه فهم توسط قضات تاکید کرد و افزود: ارتقای معلومات قضایی قضات با تکیه بر مطالعه و آموزش، توجه به ادله و مستندات موجود در پرونده ها در کنار مشورت با همکاران قضایی قبل از صدور احکام، موجبات اتقان آرای قضایی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری کردستان اظهار کرد: نظارت قضات دادسرا بر ضابطین عام و خاص ضروری است و همچنین باید تمامی قضات بر نحوه عملکرد مامورین انتظامی در خصوص دستورات جلب و بازرسی به منزل و مخفیگاه متهمین بسیار دقت کنند و از تضییع حقوق متهمین جلوگیری کنند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: قضات باید قرارهای تامین متناسب با اتهام انتسابی صادر کنند و در این راستا محاکم نیز با حساسیت ویژه ای آرای قضایی صادر کنند تا عدالت به درستی اجرا شود.

وی خطاب به قضات دادسرا و محاکم سنندج بر لزوم رعایت سرعت و دقت به صورت توامان در رسیدگی به پرونده های قضایی تاکید کرد و یادآور شد: پیگیری معطل ماندن پرونده ها در مرجع انتظامی، ارجاع پرونده ها به کارشناسان و پاسخ استعلامات از مراجع مربوطه و نیابت های قضایی مورد تاکید جدی دستگاه قضایی استان است و قضات باید با رعایت این موارد از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: استفاده موثر قضات از مجازات های جایگزین حبس با محوریت خدمات عمومی و آسیب های اجتماعی، سبب کاهش این گونه آسیب ها در جامعه می شود و همچنین قضات باید در موارد استحقاق از ارفاقات قانونی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان ها استفاده کنند.

حجت الاسلام حسینی همچنین بر لزوم توجه به حقوق عامه و دقت و دغدغه مندی قضات در رسیدگی به پرونده های اراضی ملی و منابع طبیعی استان تاکید کرد.

کد خبر 2765077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha