مشاور نخست وزیر عراق: اگر به جای رئیس جمهور بودم به کردستان بازمی‌گشتم و اعلام می‌کردم اگر حقوق اقلیم کردستان را پرداخت نکنند استعفا خواهم داد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ دکتر «عبدالله علیاوایی» مشاور نخست وزیر عراق درخصوص عدم پرداخت سهم کردستان از سوی بغداد اعلام کرد اکنون که معاون رئیس جمهور نیست خروج از بغداد یا موضعگیری وی باعث ایجاد شرایطی خواهد شد که احزاب شیعه را تحت فشار قرار خواهد داد، اگر من به جای رئیس جمهور بودم اعلام می‌کردم اگر تا یک ماه دیگر حقوق مردم کردستان پرداخت نشد از پست خود کناره گیری خواهم کرد آن وقت مشخص خواهد که این اقدام چه تاثیری خواهد گذاشت.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری خندان، دکتر عبدالله علیاوایی مشاور نخست وزیر عراق به صدای آمریکا اعلام کرد کُردها بعد از سقوط رژیم بعث چند مرحله را پشت سر گذاشتند در مرحله عدم مشارکت احزاب سنی در دولت،  کُردها قدرتمند بودند و احزاب شیعه قدرت چندانی نداشتند احزاب کُرد در بغداد نقش فرمانروا (امیر)را داشتند گروههای سیاسی بغداد برای رفع مشکلاتشان به مام جلال رجوع می‌کردند.

وی اشاره کرد مرحله دیگر شامل مرحله پارلمانی بود که احزاب کردستانی در چارچوب ائتلاف کردستان با هم متحد شدند در آن زمان من نماینده بودم همه فراکسیونهای دیگر برای رفع مشکلاتشان نزد ائتلاف کردستان می‌آمدند هماهنگی کاملی میان مسعود بارزانی و مام جلال وجود داشت احزاب کٌرد در اوج قدرت بودند هرماه جلسات در دفتر ریاست جمهوری با حضور ائتلاف کردستان و سایر وزرا برگزار می‌شد هر مشکلی که به وجود می‌آمد رفع می‌گردید.

به گفته عبدالله علیاوایی مرحله بعدی شامل فار دوم است که بسیار ضعیف بود این امر بعد از آن اتفاق افتاد که احزاب کُرد دچار شکاف شدند و آقای مام جلال بیمار شد. بعد از وی همه رئیس جمهورهایی که بر سر کار آمدند عملکرد ضعیفی داشتند از پس رفع مشکلات بر نیامدند و قادر نبودند روابط میان دفتر ریاست اقلیم کردستان و ریاست جمهوری عراق را ساماندهی و هماهنگ کنند علاوه بر این نمایندگان کُردی که به غداد می‌آمدند به زبان عربی تسلطی نداشتند.

وی افزود: در حال حاضر کُردها در ضعیفترین مرحله قرار دارند اگر هوشیار نباشیم ممکن است در آینده شاهد شرایط بدتری باشیم هیچگونه هماهنگی میان نمایندگان کُرد در بغداد و میان رئیس جمهور و وزرای کابینه وجود ندارد.

وی در ادامه اعلام کرد اکنون که رئیس جمهور معاون ندارد، خروج از بغداد یا موضعگیری وی باعث ایجاد شرایطی خواهد شد که احزاب شیعه را تحت فشار قرار خواهد داد، اگر من به جای رئیس جمهور بودم اعلام می‌کردم اگر تا یک ماه دیگر حقوق مردم کردستان پرداخت نشود از پست خود کناره گیری خواهم کرد آن وقت مشخص خواهد که این اقدام تا چه اندازه تاثیر گذار خواهد بود.

عبدالله علیاوایی تصریح کرد اگر به شیوه کُردستانی بیاندیشم باید چنین کاری بکنم وگرنه در بغداد می‌نشینم و به عنوان رئیس جمهور هیچ مشکلی ندارم و مزایای زیادی دریافت می‌کنم و به سفرهای خود می‌پردازم اما آیا این درست است چنین زندگی کنم وملتم در اقلیم کردستان گرسنه باشند، رئیس جمهور قادر است جلوی برخی اقدامات را بگیرد و از پارلمان بخواهد که به خاطر سهم بودجه اقلیم کردستان رای اعتماد نخست وزیر سلب شود.

کد خبر 2764101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha