اولین خانه صنایع‌دستی آذربایجان غربی در مدرسه «هدایت» راه‌اندازی می‌شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از تحویل بنای تاریخی مدرسه هدایت ارومیه به این اداره‌کل خبر داد و گفت: اولین خانه صنایع‌دستی استان در محل این مدرسه راه‌اندازی می‌شود.

مرتضی صفری با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه ویژه استاندار و با همکاری و مشارکت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خرداد ماه سال جاری مقدمات لازم برای تحویل این بنای تاریخی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه مدرسه هدایت ارومیه پس از انجام مرمت قرار است با کاربری موزه و کارگاه آموزشی صنایع‌دستی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، افزود: در این فصل ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنا تخصیص یافته است.

او گفت: در حال حاضر اقدامات مرمتی در مدرسه هدایت ارومیه آغاز شده که شامل مرمت و رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌های چوبی، ساماندهی و اجرای کف‌سازی محوطه بیرونی بنا، اجرای مرمت دیوار ضلع شرقی، بازسازی و مرمت کف‌سازی سنگی محوطه داخلی،  رنگ‌آمیزی دیوارهای فضاهای داخلی، بازسازی کامل سیستم‌های برق‌رسانی و روشنایی، نورپردازی و ... هستند.

خرداد امسال حق استفاده از مدرسه هدایت ارومیه به عنوان بنای ثبت ملی که در مالکیت اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوده در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان جهت ایجاد اموزشگاه وموزه صنایع دستی گذاشته شد.

به گزارش کردپرس، پروژه مدرسه هدایت با مساحت یک هزار و ٢٨٠ مترمربع عرصه و یک هزار و ١٢٠مترمربع اعیان، داری طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول است که در چند سال گذشته به شکل مستمر توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران مرمت شده است.

مدرسه هدایت به عنوان یکی از آثار برجسته معماری ایرانی اسلامی، ظرفیت‌های کم‌نظیری برای گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری دارد و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد، این خانه تاریخی در سال ۱۳۴۷ توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کاربری داد.

کتیبه های مدرسه هدایت تخریب شده است و به همین دلیل تاریخ دقیق احداث و نام معمار سازنده آن مشخص نیست اما با توجه به نوع مصالح و فرم معماری، تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد. این بنا در واقع توسط شهریاران احداث شده است و در جنگ جهانی اول هم مدتی فرانسوی‌ها از بنای هدایت استفاده کرده‌اند.

مهم‌ترین و با ارزش‌ترین بخش مدرسه هدایت را ساختمان ضلع جنوبی صحن که رو به شمال و در میان حیاط‌های بیرونی و درونی قرار گرفته است تشکیل می‌دهد.

این بنای تاریخی بر اساس معماری سنتی ایرانی، دارای اندرونی و بیرونی نسبتاً زیبایی است. حیاط‌های مدرسه به فرم چهارگوش با دیوار کشی آجری و پایه‌های سنگی و آجری با طاق‌نماهایی از آجر لعابدار فیروزه‌ای آرایش یافته است. در دو ضلع جنوبی و غربی حیاط ساختمان‌هایی با زیرزمین وجود دارد که از سطح حیاط چند پله پایین‌تر است، مصالح به کار رفته در زیرزمین تا ارتفاع یک متر با سنگ‌های خاکستری تراش و در طبقه همکف از آجر استفاده شده است.

مدرسه هدایت در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است/.

کد خبر 2763656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha