بن بست در صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- به گفته وزیر خارجه عراق و دو نشریه فایننشال تایمز و انرژی ویس، موانع سر راه ازسرگیری صادرات نفت خام اقلیم کردستان هنوز رفع نشده است.

به گزارش کردپرس، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با نشریه آمریکایی المانیتور نسبت به ازسرگیری صادرات نفت خام اقلیم کردستان عراق که از 8 ماه پیش متوقف شده، ابراز امیدواری کرد اما تاکید کرد که هنوز توافق جامعی بین طرفین شامل: عراق، اقلیم کردستان، ترکیه و شرکت های نفتی بین المللی حاصل نشده است.

فواد حسین گفت ماه جاری به ترکیه سفر می کند و در این باره پیگیری می کند اما این موضوع پیچیدگیهای خاصی دارد زیرا به گفته او، هنوز توافق منسجمی بین اربیل و بغداد حاصل نشده و انواع قراردادها با شرکت های استخراج نفت، انتقال دهنده نفت و خریداران نهایی نفت اقلیم کردستان وجود دارد که مشکلاتی را سر راه ازسرگیری صادرات نفت خام قرار می دهد.

او نسبت به رفع این مشکلات ابراز خوشبینی کرده است اما تاکید کرده هنوز هیچ چیز نهایی نشده است.

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز نیز در گزارش امروز خود درباره بازارهای جهانی نفت به این موضوع اشاره کرده و گفته است که توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان بر بازار جهانی این کالا تاثیر منفی گذشاته است. این نشریه نیز نسبت به آغاز مجدد صادرات نفت خام اقلیم کردستان ابراز بدبینی کرده است.

نشریه تخصصی انرژی ویس نیز که با یکی از مدیران شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان مصاحبه کرده، از افزایش مشکلات شرکت های تولید کننده نفت خام در اقلیم کردستان خبر داده است.

این نشریه یکی از اصلی ترین مشکلات از سرگیری صادرات نفت خام را ناشفاف بودن مسئولیت و تعهدات طرفین  معامله شامل عراق، اقلیم کردستان وشرکت های تولید کننده نفت خام در این منطقه دانسته است.

دو موضوع مهم در این خصوص عدم پرداخت بدهی انباشته گذشته به شرکت های نفتی خارجی از سوی دولت اقلیم کردستان و اعلام پیش شرطهایی از سوی شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان عنوان شده است. بر اساس گزارش انرژی وویس، انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق که از شش شرکت نفتی خارجی تشکیل شده، تاکید کرده است که تا زمانی که خواسته های این شرکتها از جمله حفظ قراردادهای موجود میان این شرکتها و دولت اقلیم کردستان، پرداخت بدهی گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار و مشخص شدن نحوه ادامه همکاری، تعیین نشود، حاضر به ادامه استخراج نفت برای صادرات از طریق ترکیه نیستند.

 این شرکتها اگرچه با توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان زیان دیده اند اما تواسنته اند محصولات خود را در بازار داخلی اقلیم کردستان به فروش برسانند. مدیر عامل شرکت نفتی شاماران کانادا به انرژی وویس گفته است تنها اشکال فروش نفت در بازار داخلی اقلیم کردستان عدم امکان سرمایه گذاری بیشتر برای افزایش تولید نفت خام است.

با این حال تاکید شده است تنها در صورت قطعی شدن توافق میان طرفین اصلی موضوع یعنی عراق، اقلیم کردستان و ترکیه از یک طرف و شرکت هیا نفتی خارجی و اربیل و بغداد می توان نسبت به ادامه صادرات نفت خام اقلیم کردستان اطمینان پیدا کرد.

کد خبر 2763526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha