تحولات عراق نگران کننده است و خطر بی ثباتی به دنبال دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ نخست‌وزیر اقلیم کردستان تحولات اخیر عراق را نگران‌کننده دانست و اعلام کرد تداوم نقض قانون اساسی عراق و عدم پایبندی به توافقنامه تشکیل دولت فعلی، خطر بی‌ثباتی و احیای فرقه‌گرایی و تجزیه اقلیتها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در سخنرانی در مجمع صلح و امنیت خاورمیانه (MEPS) در دهوک اعلام کرد دستور کار و برنامه تعیین شده توسط برگزار کنندگان کنفرانس شامل مشکلاتی و موضوعاتی است که همه ما روزانه با آنها مواجه هستیم، مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی، مهاجرت دسته جمعی، افراط گرایی و انگیزه های آن و پایداری منابع طبیعی و سیستم های مدیریتی. همه این موضوعات مورد گفتگو قرار می‌گیرند پیش بینی می‌کنم برخی از گفتگوها شامل بحثهای آموزنده و شفافی در خصوص تصمیم گیری ها و گزینه های سیاسی باشند، به همین دلایل، تشکیل چنین جلسه‌ای از سوی متفکرین و صاحب نظران می تواند در دستیابی به نتیجه مطلوب کمک کننده باشد.

وی اشاره کرد ما باید متوجه این موضوع باشیم که برخی از موضوعات مورد بحث در اینجا تهدیدی برای همه ما هستند. گرم شدن سریع کره زمین عواقب بسیار خطرناکی برای منطقه و جهان ما خواهد داشت و باعث تسریع ناامنی غذایی، کمبود آب و مهاجرت گسترده خواهد شد.

مسرور بارزانی در ادامه افزود امواج گرما و سیل افزایش یافته است. اکنون برای رسیدن به آب باید چاه های عمیق تری حفر کنیم. طبق آخرین نشانه ها، پیش بینی افزایش دما در خاورمیانه بسیار نزدیک به وقوع است. باید در جهت جلوگیری از انتشار کربن تلاش کنیم.

وی تصریح کرد اکنون زمان فرار از زیر بار مسئولیت یا بی تفاوتی  نیست کردستان نمی تواند از پیامدهای گرم شدن کویت در امان بماند، بحرین و بصره نه تنها از طریق دریا، بلکه با سرنوشت مشترک آب و هوایی به یکدیگر متصل هستند، بحرین و بصره نه تنها از طریق دریا بلکه با شرایط مشترک آب و هوایی به هم مرتبط هستند.

بارزانی اظهار داشت همه ما صحنه های غم انگیز غیرنظامیان بی گناه را دیده ایم، کودکان و افراد مسن قربانی جنگ ویرانگر دیگری شده اند. این صحنه ها باید ما را آگاه کنند خشونتی که شاهد آن هستیم هرگز راه حل مشکل نیست و صلح را به ارمغان نخواهد آورد. ما نه تنها باید جنگ و خشونت را محکوم کنیم، بلکه باید راه حل هایی برای مسائل و درگیری های باقی مانده قبل از رسیدن به رویارویی نظامی پیدا کنیم.و یکدیگر را با وجود تفاوتهای هم بپذیریم و به دنبال توجیهی برای نفی طرف مقابل نباشیم.

بارزانی در خصوص مشکلات خاورمیانه اعلام کرد همه ما از سرگیری خشونت در خاورمیانه شوکه شده ایم. این یک درگیری چند دهه ای است که حل نشده است و شکل دادن به آن به همان اندازه مشکل ساز است.برای مثال 30 سال است که راه حل دو کشوری برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها به عنوان یک ضرورت و یک الگو تلقی می شود، کردها هم همین حقوق و کرامت را مطالبه می کنند، اما آرمانهای ما هنوز نادیده گرفته شده‌اند. مسائل حل نشده نیاز به پاسخی شجاعانه دارند، اکنون که جهان به دنبال راه حل دائمی برای مسئله فلسطین است، من نیز خواستار راه جدیدی هستم تا بدانیم ما کردها چگونه می توانیم با همسایگان خود زندگی کنیم.

بارزانی در خصوص تحولات اخیر هشدار داد و اعلام کرد اگر روند تصمیمات یکجانبه ادامه یابد و نهادهای دولتی توسط یک گروه کنترل شوند، احساس بی عدالتی عمیق تر می شود، محصول این شرایط فساد، بی عدالتی و فقر است که باعث می شود در این شرایط عراق با بی ثباتی و افراط گرایی دوباره مواجه شود. یک رویکرد جامع و فراگیر برای اداره عراق و اجرای کارهای ناتمام منطقه یک ضرورت فوری محسوب می‌گردد.

کد خبر 2763455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha