صادرات نفت اقلیم کردستان در هاله‌ای از ابهام

 سرویس جهان- خبرگزاری رویترز با اشاره به ناموفق بودن گفتگوها میان اقلیم کردستان ترکیه و عراق از یک سو و شرکت‌های نفتی با اربیل و بغداد از سوی دیگر، از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را در آینده‌ای نزدیک بعید دانست.

 به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز در دو گزارش درباره مناقشات نفتی بر سر از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، از ناموفق بودن مذاکرات خبر داد. بر اساس دو گزارش رویترز مذاکرات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در مورد چگونگی از سرگیری صادرات نفت این منطقه از طریق ترکیه تاکنون نتیجه خاصی در پی نداشته است.

 رویترز همچنین اشاره کرده است که مذاکرات میان بغداد و آنکارا و سر این موضوع نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است زیرا ترکیه همچنان اصرار دارد بغداد از دریافت جریمه یک و نیم میلیارد دلاری که دیوان داوری بین‌المللی برای ترکیه تعیین کرده است، منصرف شود و نیز اقامه دعوای دیگری علیه ترکیه در دادگاه آمریکا را پس بگیرد اما بغداد در هر دو مورد حاضر به کوتاه آمدن نیست.

 از سوی دیگر دولت مرکزی عراق برای اولین بار با نمایندگان شرکت‌های نفتی خارجی در اقلیم کردستان موسوم به انجمن صنعت نفت کردستان مذاکره کرده است اما به نوشته رویترز این مذاکره نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. مایلز کاگینز، سخنگوی انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان در این خصوص به رویترز گفته است این مذاکره در مرحله ابتدایی قرار داشته و هنوز توافقی صورت نگرفته است.

 انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان اصرار دارد قبل از آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه که ۸ ماه پیش متوقف شد، نحوه تعامل و میزان دستمزد این شرکت‌ها، با توجه باز تعریف توافقات میان اربیل و بغداد معین شود. به گفته سخنگوی انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان، به دلیل توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه در ۸ ماه گذشته، هم اقلیم کردستان و هم این شرکت‌ها از ۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت خام اقلیم کردستان محروم شده‌اند.

 اقلیم کردستان عراق در حال حاضر حود یک میلیارد دلار به این شرکت‌ها بدهکار است. رویترز با اشاره به این ابهامات احتمال از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه در آینده نزدیک را نامحتمل دانسته است.

کد خبر 2763361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha