شورای قروه به مسیر انحلال می رود!؟

سرویس کردستان- شورای شهر قروه در حالی با تعلل در انتخاب شهردار مواجه شده که طبق قانون این وقفه به معنای انحراف از وظایف قانونی بوده و امکان اینکه منجر به منحل کردن شورا شود، وحود دارد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، اواخر فروردین سال جاری بود که شهردار وقت قروه در پروسه استیضاح، استعفای اجباری داد و از آن روز به بعد شورای شهر با چالش تکراری انتخاب شهردار روبرو گشت. اعضای شورای شهر با تعیین سرپرست به سراغ انتخاب شهردار رفتند و بعد از گذشت ۶ ماه در حالی «مرتضی سنندجی» را به عنوان شهردار انتخاب کردند که نه تنها توسط هیئت تطبیق شهرستان رد شد بلکه شورای حل اختلاف کردستان هم این گزینه را تأیید نکرد.  از آن روز تا به حال موفق نشده اند شهردار را انتخاب کنند و مدام با تغییر سرپرست پیش می روند. آن هم سرپرستانی که تماماً زیر سؤال هستند.

هرچند قرار بود چهارشنبه گذشته انتخاب قطعی شهردار رقم بخورد که به دلیل حضور تعدادی از اعضای شورا در کیش و سفر رئیس جمهوری صورت نگرفت و به امروز شنبه موکول شده است.

با این وجود براساس شنیده ها و مطابق قانون شوراها اگر این بار هم اعضای شورا موفق نشوند انتخاب شهردار را براساس شرایط لازم به نتیجه برسانند احتمال اینکه متولیان مرتبط تصمیم به منحل کردن شورا بگیرند، وجود دارد.

در واقع مطابق بند یک ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها مصوب سال ۷۵؛ انتخاب شهردار از وظایف شورای شهر بوده و از منظر هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات زمانی که شورای شهر به دلیل تعلل یا اختلاف بین اعضا در موعد مقرر قانونی، شهردار واجد شرایط را انتخاب نکند، این مسئله از مصادیق انحراف از وظایف قانونی به حساب می آید و در زمره شرایط منحل کردن شوراها می نشیند.

حال براساس بررسی ها از یک طرف به نظر می رسد اختلاف نظر بین اعضای شورا آن قدر بالا گرفته که فرصت انتخاب شهردار واجد شرایط در حال از دست رفتن است و از طرفی دیگر شائبه های مطرح شده خبر از تعمد عده ای از اعضای شورا در انتخاب شهردار دارد که به نوعی یا می خواهند گزینه موردنظر خود را بالا بیاورند یا اینکه رئیس فعلی را ناکارآمد نشان دهند!

هرچه باشد در اینکه دیگر پذیرفتن این همه تعلل در انتخاب شهردار قابل قبول نیست، شکی وجود ندارد و نیاز است ناظران دست از مماشات برداشته و قانون لازم را اجرا نمایند، چرا که این همه وقفه تنها به شهر و شهروندان آسیب می زند به طوری که با انتخاب مداوم سرپرست هیچ کاری آن طور که باید برای مراجعین به شهرداری درست پیش نمی رود. / 

کد خبر 2762830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha