کارمندان اقلیم کردستان در ۳۰۰ روز از سال میلادی جاری تنها ۷ ماه حقوق دریافت کرده‌اند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ کارمندان اقلیم کردستان از کل ۳۰۰ روز سال ۲۰۲۳ تنها حقوق ۷ماه را دریافت کرده‌اند، ۶۵ روز به پایان سال میلادی جاری باقی مانده است اما هنوز حقوق ماه هشتم پرداخت نشده است از این رو پیش بینی می‌شود که دولت تنها بتواند حقوق ماه ۹ را پرداخت کند و سرنوشت حقوق سه ماههای( ۱۰ و ۱۱و ۱۲) سال جاری میلادی نامعلوم است.

در حال حاضر ۳۰۰ روز از سال میلادی ۲۰۲۳ سپری شده است کارمندان در ماه اکتبر چشم انتظار پرداخت حقوق ماه اگوست هستند.

اگر۳۰۰ روز تقسیم بر ۷ ماه حقوق شود ۴۳ روز خواهد شد، یعنی دولت اقلیم کردستان در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط پس از ۴۳ روز، حقوق یک ماه را پرداخت کرده است و همرا با آن دولت اقلیم کردستان در ژانویه سال جاری حقوق دسامبر سال ۲۰۲۲ را پرداخت کرده است.

قرار است در یکی دو روز آینده دولت اقلیم کردستان حقوق ماه اگوست را در طی بیشتر از دو هفته پرداخت کند بنابراین انتظار می‌رود که دولت اقلیم تنها بتواند تا پایان سال حقوق ماه سپتامبر را پرداخت کند در این صورت وضعیت حقوقهای مربوط به ماههای اکتبر و نوامبر و دسامبر نامعلوم است.

یعنی دولت اقلیم کردستان در ۳۶۵ روز سال ۲۰۲۳ حقوق ۹۰ روز کارمندان را پس‌انداز می‌کند و سرنوشت آنها مشخص نیست.

دولت اقلیم کردستان برای تامین حقوق کارمندان به سه منبع درآمدی متکی است:

  • دریافت ماهیانه ۷۰۰ میلیارد دینار به صورت وام از بغداد
  • براساس گزارش شش ماهه اول سال وزارت دارایی درآمد داخلی ماهیانه ۳۴۶ میلیارد دینار است.
  • دریافت ماهیانه ۲۸ میلیارد دینار از نیروهای ائتلاف برای تامین حقوق یگانهای مشترک وزارت پیشمرگه

مقدمات اصلاح قانون بودجه عراق برای سال ۲۰۲۴ در حال انجام است که هر سال تغییرات جداول تخصیصی قانون بودجه را شامل می‌شود و قرار است در این روند اصلاحی حقوق کارمندان اقلیم کردستان گنجانده شود و از لیست استحقاقات مالی اقلیم کردستان تفکیک گردد.

کد خبر 2762800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha