جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

سرویس ترکیه - در پی انتشار خبر کشته شدن دو عضو PKK در شمال کردستان عراق از سوی HPG، سازمان اطلاعات ترکیه مدعی شد این دو نفر از اعضای برجسته این سازمان بوده اند که یکی از آنها در کشته شدن 13 اسیر گاره نقش داشته است.

به گزارش کردپرس، مرکز رسانه‌ای نیروی مدافع خلق (HPG) شاخه نظامی PKK  سه روز پیش، 27 اکتبر هویت دو تن از اعضای خود را که در بمباران منطقه متینا کشته شده بودند، فاش کرد. پس از این اطلاعیه، سازمان اطلاعات ترکیه (میت) امروز 31 اکتبر با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد که این دو فرد در فهرست اولویت افراد تحت تعقیب از سوی میت بوده اند که در عملیاتی در شمال کردستان عراق از پای در آمده اند.

میت در این اطلاعیه مدعی شد که جاهد آک تای (آغ تای)، با نام سازمانی حسین پیران، مدیر لجستیک سازمان PKK/KCK در متینا بوده است که در حال آماده شدن برای اجرای عملیات جدید در منطقه عملیاتی پنجه-کلید بوده است. 

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

به نوشته آناتولی، رسانه رسمی دولت ترکیه، جاهد آک تای که در لیست نارنجی فهرست افراد تحت تعقیب تروریسم از سوی دولت ترکیه قرار داشته، طراحی عملیات مین گذاری سال 2016 را بر عهده داشته است. در این عملیات نیروهای PKK با مین گذاری بر روی مسیر کاروان نظامی در منطقه بیت الشباب شرناخ باعث کشته شدن 5 نیروی نظامی ترکیه شده اند.

بنا بر گزارش آناتولی به نقل از میت، آک تای در سال 2008 به PKK پیوسته و بین سال‌های 2009 تا 2012 در منطقه قندیل در شمال عراق حضور داشته است.

روزنامه سوزجو، یکی از رسانه های ملی گرای اپوزیسیون ترکیه نیز در گزارشی مفصل از کشته شدن این دو عضو ارشد PKK در متینا خبر داد. بنا بر این گزارش آک تای و سویم در عملیات هوایی که توسط جنگنده های F-16 ترکیه انجام شده است، جان خود را از دست داده اند.

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

سوزجو در گزارش خود از جاهد آک تای به عنوان یکی از اعضای ارشد PKK نام برد که به مدت 15 سال در جوخه کوهستانی سازمان PKK فعالیت می کرده است. حکم دستگیری آک تای از مدت ها پیش از سوی دفتر تحقیقات جنایات تروریستی دادستانی کل دیاربکر، صادر شده بود. دادستانی دیاربکر آک تای را متهم به «برهم زدن وحدت و یکپارچگی کشور و عضویت در یک سازمان تروریستی مسلح» کرده بود.  

به نوشته سوزجو آک تای مربی ساخت بمب های دست ساز کنترل از راه دور در ساختار موسوم به نیروهای ویژه PKK بوده است.

او شخصاً حملات بمبی، موشکی و تفنگی متعددی را علیه نیروهای نظامی ترکیه در حکاری (نام کردی: جولمرگ) و منطقه مرزی ارتوش در مرز عراق و ترکیه در سال 2017 طراحی و اجرا کرده بود. 

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

زینب سویم / روکن زیلان یکی از افراد موثر در ماجرای کشته شدن 13 نظامی ترکیه در گاره

بنا بر گزارش سوزجو، زینب سویم با نام سازمانی روکن زیلان یکی از مدیران منطقه ای YJA-Star، شاخه زنان مسلح PKK  بوده است که  به مدت 10 سال در جوخه کوهستان این سازمان فعالیت می کرده و سال ها در کوه گاره در شمال عراق دست به عملیات علیه نیروهای ترکیه زده بود.

روزنامه سوزجو در گزارش مفصل خود مدعی شد که زینب سویم یکی از افرادی بوده است که در اسارت و کشته شدن 13 تن از نیروهای نظامی ترکیه در کوه گاره نقش داشتند. 

او همچنین یکی از عاملان حمله ای بود که در آن 9 نیروی نظامی ترکیه شامل 3 نیروی گارد محلی و 6 نیروی ارتش ترکیه در کوه کاتو و فلات فراشین در مناطق روستایی منطقه کشته شدند.

مرکز رسانه‌ای HPG شاخه نظامی PKK پیشتر در 27 اکتبر هویت  دو عضو خود «جاهد اکتای» و «زینب سویم» را منتشر کرده و تاریخ کشته شدن این نیروها را 14 اکتبر اعلام کرده بود. خبرگزاری فرات در گزارش مفصل خود از این دو نفر، تا حدود زیادی اطلاعات داده شده از سوی رسانه های ترکیه را تایید کرد. بنا بر گزارش HPG جاهد آک تای متولد دیاربکر و زینب سویم متولد سیرت بوده اند که هر دو در تاریخ 14 اکتبر در متینا کشته شده اند.

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

گفتنی است، به دلیل عدم بی طرفی رسانه های هر دو طرف، شمار جانباختگان از هر دو طرف این جنگ از سوی رسانه های هر دو طرف به درستی اعلام نمی شود. دولت ترکیه به شدت از نشر اخبار مربوط به جانباختگان نیروهای نظامی خود در عملیات در کردستان عراق و سوریه جلوگیری می کند. 

رسانه های نزدیک به PKK نیز معمولا اخبار مربوط به جانباختگان خود را یا تکذیب می کنند یا هویت مربوط به جانباختگان را مدت ها پس از کشته شدن آنها اعلام می کنند تا ارزش خبری آن از میان رفته باشد.

همچنین رسانه های هر دو طرف آمار جانباختگان طرف مقابل را به نحوی اغراق آمیز تحریف می کنند. به این ترتیب هیچ آمار دقیق و قابل استنادی از شمار تلفات جنگ در کردستان عراق در دست نیست.

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

جاهد آک تای و زینب سویم دو عضو ارشد کشته شده PKK که بودند

کد خبر 2762595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha