جامعه بدون تئاتر، جامعه ای از نفس افتاده و مرده است

هنرمند و پیشکسوت حوزه تئاتر کردستان گفت: به نظر من جامعه ای که زندگی در آن جریان دارد، نیاز به تئاتر دارد و در جامعه ای که هنر تئاتر در آن وجود نداشته باشد، آن جامعه از نفس افتاده و به نوعی جامعه ای مرده است.

فاتح بادپروا در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، گفت: جریان تئاتر در کردستان در سال های گذشته به ویژه تئاتر کردی، در یک مسیر درست قرار گرفته هر چند که با فراز و نشیب هایی نیز همراه بوده است، اما مسئله ای که برای علاقمندان به این حوزه جای خوشحالی دارد، این است که در حوزه زیرساخت با توسعه روبه رو بوده ایم.

وی اظهار کرد: علاوه بر پلاتوهای موجود که در چند سال اخیر در سطح استان احداث شده، در حال حاضر نیز چندین پلاتوی تئاتر در شهرهای بیجار، دیواندره، سقز، مریوان و بانه در حال احداث هستند اما مسئله ای که بسیار جای تاسف دارد، این است که شهر سنندج به عنوان مرکز استان فرهنگی کردستان، از وجود پلاتوی تئاتر محروم است.

این هنرمند کردستانی افزود: خوشبختانه در حال حاضر ۳ جشنواره تئاتر در سطح استان هر ساله برگزار می شود که اجراهای عمومی برای علاقمندان به این هنر دارند؛ جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره استانی تئاتر کردستان و جشنواره تئاتر کُردی سقز که تمام تئاتری های کرد زبان معتقدند یکی از بهترین جشنواره تئاتر استان کردستان است.

بادپروا ادامه داد: یکی از ایراداتی که به جشنواره های تئاتر وارد است، فدا کردن کیفیت برای بالا بردن کمیت است، یعنی به جای اینکه متولیان برگزاری این جشنواره ها به دنبال حضور گروه های قوی و اجراهای پرمخاطب در جشنواره های مختلف باشند، به دنبال تعداد بالای شرکت کنندگان و گروه های نمایشی هستند.

وی یادآور شد: نمایشی که به مخاطب ارائه می شود اگر نتواند فراز و نشیب های جامعه و مشکلات و آسیب های اجتماعی که وجود دارد را گوشزد کند، مخاطب خود را از دست می دهد و هنرمندان تئاتر باید بدانند که اگر نمایش های آنان تماشاگری نداشته باشند، این هنر دیگر زنده و پویا نیست.

پیشکسوت تئاتر کردستان بیان کرد: تئاتر کردستان با تئاتر دیگر استان های کشور یک تفاوت خاص دارد و بر خلاف نمایش هایی که در دیگر نقاط کشور می بینیم، تئاترهای کردستان همچنان دارای خلاقیت، اندیشه و روح است که مخاطب را به سمت خود می کشاند که باید به گونه ای آثار در جشنواره ها انتخاب شوند، که این ویژگی ها را از دست ندهند.

بادپروا گفت: اگر تئاتر کردستان و هنرمندانی که در این عرصه فعالیت دارند، اختلاف نظرهای خود را کنار بگذارند قطعا هنر تئاتر به ویژه تئاتر کردی در مسیری که قرار دارد، حفظ می شود و جایگاه بالاتری نیز خواهد داشت.

کد خبر 2762551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha