اوضاع منطقه اقتضا می کند که کردها اتحادشان را بازیابند/ اتحادیۀ میهنی دست سازش به سوی جریانهای کردستانی گشوده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- لطیف نیروەیی عضو رهبری اتحادیه میهنی کردستان و مسئول دفتر اطلاع رسانی این حزب درباره ساختار جدید اتحادیه میهنی کردستان که در کنگره پنجم این حزب به تصویب رسید به خبرنگار کردپرس گفت: هدف از چنین ساختاری آن است تا با اوضاع کنونی اقلیم کردستان و همچنین عراق و منطقه تناسب داشته باشد.

کردپرس

لطیف نیروەیی عضو رهبری اتحادیه میهنی کردستان و مسئول دفتر اطلاع رسانی این حزب در اظهاراتی به پرسشهای کردپرس دربارۀ برنامه و هدف اتحادیۀ میهنی پس از کنگره پنجم، پاسخ داد و گفت:  هدف اصلی ما آن است که اتحادیه میهنی بتواند بار دیگر خود را سازماندهی کند  تا به  یک اتحادیه میهنی پرقدرت بدل شود قدرت اتحادیه بدون شک مرهون استراتژی و ساختار نو خواهد بود. بدون شک  زمانی که اتحادیه میهنی در راستای قدرتمند شدن خود گام برمی‌دارد و می‌کوشد تا اعضا و طرفداران حزب را افزایش دهد و در دولت اقلیم کردستان و نظام حکمرانی  اقلیم و عراق مشارکت می‌کند  دارای وزن و اثرگذاری خاص خود خواهد بود. همچنین تاثیر مثبتی بر روی بغداد خواهد داشت زیرا در بغداد،   اتحادیه میهنی کردستان به عنوان یک حزب فراگیر  شناخته شده  و اهمیت ویژه‌ای برای برنامه و پیام و فعالیت سیاسی اتحادیه میهنی کردستان قائل هستند. بر این اساس اتحادیه میهنی قادر خواهد بود که با برنامه‌ای قدرتمند به بغداد برود و مشارکت اثرگذاری در دولت عراق داشته باشد همچنین این حزب می‌تواند در حل و فصل مشکلات میان دولت اقلیم و بغداد و پایان دادن به نگرانی و مشکلات میان این دو نقش مثبتی ایفا کند. از این روی می‌توان گفت اتحادیه میهنی جدید و قدرتمند و سازماندهی شده  به گونه‌ای عملی اقدامات خود را به مرحله اجرا در خواهد آورد. از سوی دیگر زمانی که این اقدامات به مرحله اجرا درآیند یکی از ماموریت‌های کنگره که بعدها به تصمیم تبدیل شد آن است که اتحادیه میهنی کردستان فصل جدیدی را  در زمینه ارتباط با جریان‌های سیاسی کردستانی و به ویژه حزب دمکرات آغاز کند. این مهم نیز تنها از طریق گفتگو و مذاکره  صلح‌آمیز و دموکراتیک میسر خواهد بود.

به عبارتی دیگر اتحادیه میهنی کردستان دست صلح و سازش و یک صدایی را به سوی سایر جریان‌ها می‌گشاید و قصد دارد که اقلیم کردستان مناسبات درونی خود را بازیابد زیرا اوضاع کنونی منطقه و خاورمیانه چنین اقتضا می‌کند که کردها نیز صفوف خود را متحد سازند و خود را برای هر امکان و احتمالی آماده سازند. اگر تحت هر شرایطی اوضاع در منطقه بیش از وضعیت کنونی متشنج شود و کردها متحد و یک صدا نباشند ممکن است به شدت متضرر شود به همین دلیل لازم است که ما به عنوان اتحادیه میهنی کردستان خود را آماده سازیم تا در چهارچوب دولت اقلیم و دولت فدرال عراق فعالیت کنیم.

 مسئول دفتر اطلاع رسانی اتحادیۀ میهنی کردستان در خصوص انتخابات آتی شورای استانی و همچنین انتخابات پارلمان کردستان به کردپرس گفت: اتحادیه میهنی کردستان  تا حدود  زیادی خود را آماده کرده است. به ویژه برای انتخابات شورای استانی در استان‌های دیالی، صلاح الدین، کرکوک، نینوا و موصل تا شنگال و همچنین در بغداد  ما یا دارای لیست مستقل خود خواهیم بود یا اینکه با برخی از جریان‌های سیاسی کردستانی و عراقی ائتلاف تشکیل داده‌ایم. ائتلاف‌هایی که ما تشکیل داده‌ایم ائتلاف‌هایی قدرتمند هستند. برای مثال در مناطقی مانند نینوا و موصل شمار زیادی از شخصیت‌های عرب عراقی مشارکت کرده‌اند در موصل از هر دو مذهب شیعه و سنی شرکت کرده‌اند همچنین کاکه ای و شبکها نیز  در این مناطق مشارکت کرده‌اند. در همان حال شاهد هستیم که مسیحی‌ها و ایزدی‌ها نیز در این مناطق شرکت کرده‌اند به عبارتی تمامی جریان‌ها قومیت‌های عراقی در این انتخابات مشارکت دارند. ما همچنین در کرکوک نیز ائتلاف متنوع و همه رنگی تشکیل داده‌ایم و تعداد زیادی  نامزد پرقدرت در این مناطق داریم همچنین در خانقین شمار زیادی از شخصیت‌های عرب و نامزدهای شیعه و سنی در لیست‌ها مشارکت دارند. در سایر زمینه‌ها نیز از نظر فنی و تدوین برنامه آماده سازی لازم انجام شده است اکنون ما به سمت آغاز فعالیت و تبلیغات انتخاباتی گام برمی‌داریم.

در روزهای گذشته اخباری در رسانه های اقلیم کردستان منتشر شد که گویا بافل طالبانی رئیس اتحادیۀ میهنی کردستان در دیدار با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان درخواست کرده است تا انتخابات پارلمان اقلیم کردستان به مدت سه ماه به تعویق بیافتد. لطیف نیروەیی در این خصوص به خبرنگار کردپرس گفت: در زمینه انتخابات پارلمان کردستان این تنها یک شایعه است که گویا اتحادیه میهنی کردستان درخواست به تعویق انداختن این انتخابات را مطرح کرده باشد. هیچ مسئول یا مرجع رسمی چنین خبری را تایید نکرده است. اساساً تصمیم گیری در مورد چنین موضوعی در چارچوب اختیار کمیسیون عراق است و ما خود چنین اختیاری نداریم. زیرا  کمی آماده سازی لازم را انجام دهد و تصمیم بگیرد که انتخابات را برگزار کند ما متعهد و پایبند به تصمیم کمیسیون خواهیم بود و اگر خود کمیسیون تشخیص دهد که به زمان بیشتری برای برگزاری انتخابات نیاز دارد ما در چنین حالتی نیز ملزم به رعایت تصمیم کمیسیون خواهیم بود.

هنوز فرصت بسیاری تا برگزاری انتخابات پارلمان کردستان باقی مانده است. ما در سطح کلان آماده سازی لازم را انجام داده‌ایم و این بار تبلیغات وسیع‌تری انجام خواهیم داد و تیم‌های انتخاباتی ما سازمان یافته‌تر خواهد بود زیرا پس از برگزاری کنگره اتحادیه میهنی کردستان سیاستی شفاف و مشخص دارد و دارای یک مرجع و تصمیم واحد است و در عین حال افق روشنی در برابر اعضا و کادرهای این حزب قرار دارد و خود را برای انتخابات شورای استانی عراق و پارلمان کردستان آماده می‌کنند.

کد خبر 2762217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha