هزینه کرد ۳۲ میلیارد تومانی برای مرمت مساجد کردستان/تشکیل ۴۵۰ پرونده وقف خواری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در طول سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتی و موقوفات برای مرمت و بازسازی مساجد استان هزینه شده است.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام محمد کاروند در نشست خبری با رسانه های کردستان به مناسبت هفته وقف، گفت: در حوزه خدمات فرهنگی و اجتماعی با توجه به وظایف ذاتی این اداره که اجرای عمل به نیات واقفان است، مرمت، بازسازی و نوسازی مساجد با صرف اعتبار ۳۲ میلیارد تومان در سطح استان انجام شد.

وی با بیان اینکه ۱۴ میلیارد تومان از این اعتبار از محل موقوفات و ۱۸ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات دولتی تامین شد، اظهار کرد: برای اتمام مصلی مریوان حدود ۵۵ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: در حوزه مدرسه سازی نیز ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف شده و از محل موقوفات به یک هزار و ۸۶۰ ماموستای اهل سنت ۱۵ میلیارد تومان کمک شده است.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: ایجاد بازارچه های محلی برای اولین بار در دستور کار قرار گرفته و در ۳ شهرستان سقز، بیجار و سنندج به دنبال احداث این بازارچه ها هستیم تا هم اشتغالزایی داشته باشیم و هم اجناس به قیمت مناسب تری در دسترس مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد: در بحث تامین زمین برای کمک به طرح نهضت ملی مسکن نیز در شهرستان های قروه، سقز، سنندج و مریوان زمین های خود را معرفی کردیم تا در اختیار محرومان قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: در بحث معرفی زمین ها انتظار داشتیم که استقبال بهتری از این مسئله صورت گیرد اما کوتاهی هایی از سوی برخی ها صورت گرفته که مشخص نیست به چه دلیلی بوده است.

حجت الاسلام کاروند گفت: اجرای ۳ پروژه گردشگری در استان یکی دیگر از برنامه های این اداره کل است که در مریوان و سنندج مجتمع های گردشگری و بوم‌گردی احداث می شوند.

وی اظهار کرد: راه اندازی ۱۴ کارگاه خیاطی و اهدای چندین چرخ خیاطی به زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان بوده و در شهرستان های مختلف راه اندازی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: در بحث کمک به هیئت ها و موکب های اربعین، به ۱۴۰ هیئت کمک شد و موکبی نیز در سلیمانیه برای پذیرایی از زائران اربعین برپا شد.

حجت الاسلام کاروند ادامه داد: احداث ساختمان پزشکان و خدمات درمانی در سنندج، برگزاری رزمایش سلامت در شهرهای دزج و مالوجه و ارایه خدمات درمانی رایگان، خرید ۲ دستگاه دیالیز برای بیمارستان قروه و خرید تجهیزات پزشکی در هفته وقف از برنامه های این اداره کل بوده و خواهد بود.

وی یادآور شد: در بحث موقوفه خواری و مسجد خواری ۴۵۰ پرونده حقوقی تشکیل شده برای باز پس گیری موقوفات تصرف شده، که در بسیاری از پرونده ها توانسته ایم حق واقفان را بگیریم.

کد خبر 2761420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha