روابط آمریکا با عراق و اقلیم کردستان و اختلافات بغداد- اربیل

سرویس عرا ق و اقلیم کردستان- رئیس اقلیم کردستان روز گذشته (20 شهریور1402) در اربیل با سفیر آمریکا در عراق و هیئت همراه او دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «شفق نیوز» بر اساس بیانیه دفتر رئیس اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی و الینا رومانوفسکی در این دیدار در خصوص روابط آمریکا با عراق و اقلیم کردستان و انجام گفتگو ها برای حل اختلافات اربیل – بغداد، بویژه در خصوص بودجه و حقوق کارکنان اقلیم کردستان و اوضاع عراق و اقلیم، بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین بر اهمیت انجام گفتگوهای سازنده بین دولت های فدرال و اقلیم کردستان به منظور دستیابی به تفاهم مشترک و حل مشکلات باقی‌مانده بین آن‌ها به گونه‌ای که حقوق اساسی همگان و امنیت و ثبات سیاسی را تضمین کند، تاکید کردند.

نچیروان بارزانی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت اجرای نظام فدرالی در عراق همانطور که قانون اساسی عراق برآن  صراحت دارد، گفت:با اقلیم کردستان باید به عنوان یک اقلیم فدرالی تعامل شود، زیرا ادامه مشکلات و اختلافات بین دولت های فدرال و اقلیم کردستان، به سود کشور نیست.

طرفین همچنین بر ضرورت و اهمیت حل مشکلات و تامین اعتبارات مالی اقلیم کردستان بر اساس قانون و توافقات صورت گرفته، اتفاق نظر داشتند و بر انسجام و وحدت در صفوف احزاب سیاسی اقلیم کردستان، به ویژه بین حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان تاکید کردند.

این بیانیه حاکی است که فرصت های جذب سرمایه ها و سرمایه گذاری های خارجی و داخلی، تقویت بخش خصوصی در عراق و اقلیم کردستان، شرایط ایزدی ها، اهمیت اجرای توافقنامه عادی سازی اوضاع شنگال بین دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق و تحولات اوضاع منطقه، دیگر محورهای این دیداررا تشکیل داده است.

کد خبر 2760700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha