ثبت جهانی انگور و سماق سردشت در مراحل نهایی قرار دارد

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در تلاش برای ثبت جهانی انگور و سماق سردشت هستیم و این امر در مراحل‌ نهایی خود قرار دارد.

به گزارش کردپرس، خسرو شهبازی در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره انگور سیاه سردشت گفت: با بیش از ۵۰۰ سردخانه، رتبه اول تعداد سردخانه و رتبه دوم صنایع تبدیلی را در سطح کشور داراست که باید از این ظرفیت برای ارتقای شاخص های کشاورزی استان بهره ببریم.

 او تاکید کرد: آمادگی ایفای نقشی موثر تر و پررنگ تر برای تسهیل در واگذاری و یا تغییر کاربری جهت راه اندازی صنایع زودبازده و تبدیلی در شهرستان سردشت هستیم که می توان از این امر برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در حوزه انگور سیاه استفاده بهینه کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: امسال رکورد تولید گندم در طول تاریخ استان شکسته شد و به رتبه پنجم کشوری ارتقا یافتیم.

جشنواره انگور سیاه سردشت به مدت سه روز تا ۲۰ شهریور ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ برگزار می شود و در آن، انواع انگور سیاه در کنار سایر محصولات فرآوری شده از انگور به شرکت کنندگان عرضه می شود.

برداشت انگور سیاه هر سال از اواخر شهریور آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد. این محصول به دلیل طبیعی بودن و همچنین استفاده نکردن کشاورزان از کودهای اضافی عملکرد چند برابری نسبت به سایر انواع انگور دارد و همین امر موجب شده استقبال و اهمیت از این محصول مورد توجه سایر شهرهای دیگر قرار بگیرد.

در سردشت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار انواع انگور دیم کشت شده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ هزار تُن محصول از تاکستان های این شهرستان برداشت شود.

در این جشنواره علاوه بر غرفه‌های عرضه انگور، ۵۰ غرفه عرضه سایر محصولات باغی از جمله انار، هلو، گلابی وحشی و همچنین عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرآورده های انگور سیاه مانند باسوخ، دوشاب، میوژ، گوزمه، حلوا شکری، ترشی انگور نیز دایر شده است.

کد خبر 2760601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha