ترکیه به تصرف خاک عراق و سوریه ادامه می‌دهد

سرویس ترکیه - کمیته روابط خارجی KCK) دولت ترکیه را به نقض حاکمیت دو کشور عراق و سوریه و تداوم تصرف خاک این دو کشور متهم کرد.

به گزارش کردپرس، کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کردستان (KCK) با انتشار بیانیه اعلام کرد که دولت ترکیه حاکمیت دو کشور عراق و سوریه را نقض کرده و می‌خواهد به تصرف خاک عراق و سوریه ادامه دهد.

به نوشته آژانس خبری فرات، در بیانیه کمیته روابط خارجی KCK آمده است: « عراق و سوریه که پس از حملات داعش هنوز نتوانسته‌اند به آرامی برسند، در کرکوک و دیرالزور به درگیری و جنگی جدید کشیده می‌شوند. واضح است که تنش در کرکوک و دیرالزور به خودی خود روی نداده است، این تنش‌ها به طور مستقیم با سفر «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه به بغداد و اربیل ارتباط دارند.»

در ادامه بیانیه کمیته روابط خارجی KCK آمده است: «هاکان فیدان مدعی شد که جنگ کرکوک که در آن ۴ تن کشته شدند توسط حزب کارگران کردستان(PKK) آغاز شده است. اردوغان نیز در هنگام بازگشت از روسیه در مورد جنگ و تنش در دیرالزور گفت که این درگیری بسیار خوب و به موقع بوده است. او حمایت خود را از شبه‌نظامیانی که این درگیری را آغاز کردند اعلام کرد.»

در بیانیه کمیته روابط خارجی KCK همچنین آمده است: «دولت ترکیه که حقوق حاکمیتی هر دو کشور عراق و سوریه را نقض می‌کند و در حال تصرف هر دو کشور است، مانند تصرف قبرس در سال ۱۹۷۴، می‌خواهد تصرف خاک عراق و سوریه را گسترش دهد و در نتیجه در این کشورها باقی بماند.»

KCK در این بیانیه تاکید کرد که کردها، عرب‌ها، ترکمن‌ها، آشوری‌ها و ارمنی‌ها صدها سال است که در کرکوک با هم زندگی می‌کنند. هاکان فیدان و رجب طیب اردوغان کرکوک را «سرزمین ترک‌ها»، «شهر ترکمن‌ها» خطاب می‌کنند و از حزب دمکرات کردستان(پارتی) و خانواده بارزانی برای پنهان کردن اهداف و ظلم‌های خود استفاده می‌کنند.

در پایان KCK تصریح کرد که دولت ترکیه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا کرکوک را به مرکز جاسوسی، تحریکات، توجیه تصرف و شهرک‌سازی میت در کردستان عراق تبدیل کند. کرکوک که از قدیم الایام اقوام، باورها و فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده با تلاش ترکیه در حال تبدیل شدن به مرکز جدید جنگ و تنش در منطقه است.

کد خبر 2760510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha