توسعه گردشگری مذهبی آذربایجان غربی با رونق تمرچین/مهدی دهقان

سرویس آذربایجان غربی- مهدی دهقان، محقق و کارشناس امور فرهنگی آذربایجان غربی، در یادداشت پیش رو معتقد است؛ با بازگشایی مرز تمرچین پیرانشهر برای عبور زوار پیاده‌روی اربعین و تقویت زیرساخت‌های موجود، تبلیغات مناسب و استاندارد برای صنعت گردشگری استان می توان پیش‌بینی کرد در آینده آمار پیشرفت این صنعت تا چند برابر افزایش یابد.

 مرز تمرچین در آذربایجان غربی تنها مرز رسمی این استان با شمال عراق بوده و در  فاصله ۱۲ کیلومتری پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد که سال گذشته با تمهیدات دولت سیزدهم و درایت استاندار آذربایجان غربی برای اولین بار از این مرز تردد زائران اربعین حسینی به سوی عتبات عالیات فراهم شده است.

بازگشایی و خدمت‌رسانی مرز تمرچین به‌صورت ۲۴ ساعته، ضمن کاهش مسافت، زمان سفر و حتی کاهش هزینه برای زائران عتبات عالیات، با توجه به نزدیکی مسافت و شرایط آب و هوایی مطبوع می‌تواند مقدمات عبور جمع کثیری از زائران استان‌های شمال غرب کشور و حتی زائران کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان و گرجستان را فراهم سازد.

طبق آمار رسمی در پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۱ روزانه ۱۵ هزار نفر و در مجموع نزدیک به ۷۰ هزار نفر از زوار از مرز تمرچین به سوی شهرهای زیارتی عراق عبور کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۵۰۰ هزار نفر برسد که عبور و مرور جمع کثیری از زوار حسینی می‌تواند موجب رونق گردشگری مذهبی و ارزآوری و درآمد برای مشاغل و کسب و کارهای مردم استان شود.

طبق آماری که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ارائه کرده است طی چهار ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۸۹۵ هزار و ۱۰۶ نفر از مراکز تفریحی و توریستی استان و ۴۱۵ هزار و ۳۱۷ نفر نیز از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی بازدید کردند که با توجه به ایجاد بستری جدید با عنوان بازگشایی مرز تمرچین پیرانشهر برای عبور زوار پیاده‌روی اربعین و تقویت زیرساخت‌های موجود، تبلیغات مناسب و استاندارد برای صنعت گردشگری استان پیش‌بینی می‌شود در آینده  آمار پیشرفت صنعت گردشگری استان تا چند برابر افزایش یابد.

همچنین نهادها و سازمان‌های دولتی با ایجاد سرویس‌های بهداشتی، مکان‌های استراحت برای زوار اربعین، درمانگاه‌های سیار و خدمات بهداشتی رایگان و یا کم‌هزینه، کنترل و ارائه تغذیه مناسب برای زوار، بهبود وضعیت زیرساختی جاده‌ها و بزرگراه‌های منتهی به مرز تمرچین و ... می‌توانند با جلب علاقه و رضایتمندی گردشگران مذهبی، این گردشگران را در سال‌های آتی و مواقع مختلف به استان بازگردانند و موجب تحول، شکوفایی و درآمدزایی صنعت گردشگری استان مرزی آذربایجان غربی شوند.

همچنین  نیروهای مردمی و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) با حضور پرشور خود به عنوان خادم و مواکب حسینی  در راستای خدمت‌رسانی به زوار پیاده‌روی اربعین در بین راه و در مرز تمرچین می‌توانند با جلب رضایت زوار داخلی و خارجی در پیشرفت گردشگری مذهبی و سایر شاخه‌های گردشگری استان در سال‌های آتی گام‌های مهمی بردارند.

معرفی تولیدات آذربایجان غربی در مرز تمرچین

شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی استان نیز می‌توانند با حضور در منطقه و ارائه خدمات رایگان به زوار اربعین حسینی علاوه بر کسب ثواب اخروی، محصولات و تولیدات خود را برای زوار حسینی به صورت رایگان ارائه و بدین گونه محصولات و برند خود را به این گردشگران معرفی و تبلیغ کنند و علاوه بر کسب ثواب اخروی و خدمت به جامعه، کسب و کارهای خویش را به برکت اینگونه مراسمات مذهبی رونق بخشند که نمونه حضور فعال کارخانجات تولیدی، صنایع و شرکت‌های گردشگری را می‌توان در مراسم ماه محرم در شهرهای مختلف ترکیه، عراق و برخی شهرهای اروپا مشاهده کرد که مراسم عاشورا و تاسوعا از سوی شیعیان در آنجا برگزار می‌شود.

نقش تاثیرگذار ایجاد بازارچه مرزی تمرچین در اشتغال‌زایی

همچنین ایجاد یک بازارچه مجهز مرزی در نزدیکی پایانه مرزی  تمرچین از دیگر طرح‌های اقتصادی دولت است که می‌تواند برای کسب درآمد و اشتغال جوانان، رونق کسب و کارهای مردم منطقه و پیشرفت بخش گردشگری در استان نقش به‌سزایی ایجاد کند.

معمولا گردشگران مذهبی برای رفع نیازهای خود در طی مسیر به یک مرکز تجاری برای خرید اقلام مورد نیاز خود و گاه خرید سوغات و هدایا نیاز خواهند داشت که حضور چنین بازارچه‌ای در این منطقه مرزی علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در استان جنبه خدماتی برای زوار اربعین نیز خواهد داشت.

افزایش کیفیت خدمات گمرکی و زیرساخت‌های پایانه‌ای مرز تمرچین و خدمات‌رسانی استاندارد پرسنل این پایانه و پلیس‌راه استان نیز می‌تواند موجب بهبود کیفیت، افزایش اعتماد و رضایت زوار و در نتیجه افزایش عبور و مرور زوار اربعین از این مرز در سال‌های آتی و حتی پیشرفت روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دو کشور همسایه ایران و عراق شود.

نقش اربعین در تقویت اتحاد ملی

امسال موکب خدمت‌رسانی اهل تسنن پیرانشهر و موکب مسیحیان ارامنه و آشوری ارومیه در مرز تمرچین به زوار اربعین خدمت‌رسانی خواهند کرد و این امر می‌تواند موجب اتحاد و نشانه صلح و دوستی میان ادیان و اقوام استان باشد که تمامی این موارد می‌تواند در سایه مراسم  پیاده‌روی زوار اربعین حسینی انجام شود و برکت و رونق بسیاری در سطوح مختلف استان آذربایجان غربی ایجاد کنند.

منبع؛ میراث آریا

کد خبر 2760115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha