عراق نیازی به صادرات نفت از طریق ترکیه ندارد و میتواند نفت اقلیم کردستان را با گاز ایران مبادله کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- غالب محمد در گفتگو با کردپرس اظهار داشت که عراق نیازی به صادرات نفت اقلیم کردستان ندارد و میتواند نفت اقلیم را جهت مصارف داخلی به کار ببرد یا این که آن را با گاز ایران مبادله کند زیرا مرز زمینی بسیار نزدیکی با ایران دارد.

کردپرس

غالب محمد عضو سابق کمیسیون نفت و انرژی در مجلس نمایندگان عراق، طی گفتگویی با خبرگزاری کردپرس به مشکلات میان عراق و ترکیه پرداخت و گفت: تا این لحظه هیچ یک از مشکلات میان عراق و ترکیه در موضوعهای مورد اختلاف حل نشده است. زیرا ترکیه خواستار آن است که در صادرات نفت اقلیم کردستان، طرف سوم باشد. بدین معنا که تمامی تراکنشهای مالی صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق شرکت بوتاش ترکیه انجام شود. اما عراق هرگز به چنین خواسته‌ای رضایت نداده است. موضوع دیگر آن است که ترکیه خواستار آن است تا مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون دلار جریمه‌ای که طی حکم دادگاه پاریس صادر شده و ترکیه محکوم به پرداخت آن است، حذف شود و در صورت عدم حذف آن، جریمۀ مذکور را اقلیم کردستان بپردازد. اما عراق از این مبلغ جریمه چشم‌پوشی نمی‌کند به همین دلیل تا این لحظه توافقی در این خصوص انجام نشده است.

عضو سابق کمیسیون نفت و انرژی در پارلمان عراق افزود: بدیهی است که ترکیه تمامی کارت‌های خود و از جمله موضوع آب را در راستای حل مسألۀ پ.ک.ک به کار می‌برد. ترکیه خواستار آن است که عراق، دولت و پارلمان عراق، همان گونه که قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب، به همان گونه، قانونی تصویب کند تا نیروهای پ.ک.ک به عنوان نیروهایی تروریستی شناخته شوند. اما عراق چنین قانونی را مصوب نمی‌کند. ترکیه بویژه مسألۀ آب را در موضوع پ.ک.ک به کار می‌گیرد. زیرا بر اساس داده‌هایی که بنده در اختیار دارم، عراق نیازی به صادرات نفت ندارد و می‌تواند نفت اقلیم کردستان را جهت مصارف داخلی استفاده کند. یا می‌تواند با ایران، تبادل نفت در برابر گاز انجام دهد. زیرا ما نزدیکترین مرزهای زمینی را با ایران داریم و دارای نفت هستیم. پس بهترین راه حل آن است که عراق، نفت را برای مبادله با گاز در تبادل با کشور ایران به کار ببرد.

کد خبر 2760114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha