مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی در کرکوک: 31 آگوست لکۀ سیاهی بر پیشانی حزب دمکرات کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روند ملا محمود در گفتگو با کردپرس به موضوع 31 آگوست پرداخت و گفت: این روز، لکۀ سیاهی بر پیشانی حزب دمکرات کردستان است و هر کسی که به خیانت در تاریخ یک ملت افتخار کند بدان معناست که پیروان چنین افرادی، در صدد آن هستند که روزی در حق این ملت خیانتی دیگر انجام دهند.

کردپرس

تاریخ هر قوم یا ملتی حاوی فراز و فرودهای گسترده ای میباشد اما 31 آگوست 1996 در تاریخ سیاسی کردهای عراق از برجستگی خاصی برخوردار است. در چنین روزی، حزب دمکرات کردستان رژیم بعث را به کردستان آورد و با تانک‌ها و نیروهای عراقی پارلمان و دولت اقلیم کردستان را نابود کرد. اتحادیۀ میهنی، واقعۀ این روز را خیانتی بزرگ می‌داند اما حزب دمکرات کردستان نه تنها اتهام خیانت را رد می‌کند بلکه معتقد است که 31 آگوست دستاورد بزرگی برای کردها بوده است.

روند ملا محمود عضو رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان و مسئول تشکیلات این حزب در کرکوک، در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری کردپرس، به موضوع 31 آگوست اشاره کرد و گفت: «می‌توان گفت که 31 آگوست بزرگترین خیانت در تاریخ یک ملت است. این ملت با مبادرت یک رژیم نابود شده است. شهرها و روستاهایش با خاک یکسان شده است. مردمانش زنده‌به‌گور و انفال شده‌اند. در چنین وضعیتی، یک حزب سیاسی معلوم الهویه، دست چنین رژیمی را می‌گیرد و از طریق آن، پارلمان و دولت اقلیم کردستان را نابود می‌کند و این نهادهای اساسی اقلیم را تحقیر می‌کند. علاوه بر آن، 31 آگوست سبب شد تا کردها در هیچ جایی توان آن را نداشته باشند که بگویند رژیم بعث دشمن ما بود. حتی مخالفان و دشمنان ما نیز سرزنشمان می‌کنند و می‌گویند که شما خودتان بعث‌ها را به خاک کردستان آوردید تا طرف مقابلتان را با آن شکست دهید. بدین جهت هیچ عذری وجود ندارد تا خیانت 31 آگوست را توجیه کند. خیانتهایی از این دست در خانواده بارزانی مسبوق به سابقه است. رویداد اسفناک حکاری نیز -که از طریق سه چهار دولت، به کردستان حمله شد- دست کمی از خیانت 31 آگوست نداشت. بنده معتقدم هر کسی که به خیانت در تاریخ یک ملت افتخار کند بدان معناست که پیروان چنین افرادی، در صدد آن هستند که روزی در حق این ملت خیانتی دیگر انجام دهند. و البته شاهد هستیم که پس از رویداد 31 آگوست نیز هر موضوعی که پیش آمده است، آنان به مخالفان و دشمنان کردها پناه برده‌اند. از این روی، موضوع 31 آگوست لکۀ سیاهی بر پیشانی آن حزب و سران حزب است».

مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک همچنین گفت: «من بار دیگر به موضوع 31 آگوست بازمی‌گردم زیرا نمی‌توان به آسانی از آن چشم پوشید. چرا که در این روز، تاریخ یک ملت به دلیل خیانت، نابود می‌شود. به عبارتی، تاریخ یک ملت در این روز، به دو بخش تقسیم شد. یک بخش آن با خیانت بعثی‌ها شد و عبارت است از بخشی که بارزانی‌ها و حزب دمکرات در آن مبارزاتی انجام داده‌اند. اکنون پرسشی اساسی مطرح می‌شود. پاسخ بارزانی‌ها به خانواده‌هایی که به خاطر آنان انفال شدند و شهید شدند چیست؟ پاسخ آنان برای افتخار به این خیانت چیست در حالی که بعثی‌ها خانواده مردم کردستان و پیشمرگ‌ها را شهید کرده‌اند؟»

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان در کتاب تازه منتشر شدۀ خود دربارۀ واقعۀ 31 آگوست گفته است که در آن روز، حزب دمکرات کردستان از طریق فاسد به دفع افسد مبادرت ورزیده است. روند ملا محمود دربارۀ اصطلاح به کار رفته در کتاب بارزانی گفت: «بنده معتقدم اگر واقع‌بینانه به موضوع نگریسته شود، هیچ هنری در نوشتن چنین کتاب‌هایی وجود ندارد. زیرا زمانی که صدام نیز کتاب می‌نوشت، هیچ فرصتی برای نقد کتابش باقی نمی‌گذاشت. بدیهی است، کتابی که سوگیرانه نوشته شود، توجیهاتی برای تمامی خطایا و جنایاتی که در آن رخ داده است، ارائه می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید مشاوران جنایت انفال در یک دادگاه محاکمه شوند. اگر از آنان سوال شود که چرا کودکان کرد را انفال کردید توجیهات، عذرها و بهانه‌هایی برای خود می‌تراشند. در وهلۀ نخست می‌گویند که ما در نبرد و دشمنی حضور نداشته‌ایم. سپس می‌گویند ما کارمند و مأمور دولت بوده‌ایم و به همین ترتیب، بهانه‌ها و توجیه‌هایی ذکر می‌کنند. از سوی دیگر، اگر یک حزب کردستانی با حزب دیگری ناسازگار و در نبرد است، چرا اساساً باید به این موضوع اندیشید که با دشمن ملت خودش همدستی کند و اگر حزب دمکرات، اتحادیۀ میهنی کردستان را فاسد بداند در واقع فاسد بزرگ خود حزب دمکرات است که سوار بر تانک‌های ترکیه و عراق به سمت کردستان حمله می‌کنند... به طور کلی این موضوع دارای پیشینه و تاریخی طولانی است و هر کسی که در مورد 31 آگوست سخن می‌گوید ابتدا باید تاریخ را به دقت بخواند.»

کد خبر 2760113

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha