از وزیر خارجه ترکیه خواستیم مشکل پ.ک.ک با راهبرد سیاسی حل شود و ترکیه وارد خاک اقلیم کردستان نشود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان دربارۀ دیدار این حزب با وزیر امور خارجه ترکیه به کردپرس گفت: مسایل بسیاری مانند انرژی، آب، مسایل امنیتی و نظامی در این گفتگو مطرح شد و ما به عنوان اتحاد اسلامی کردستان بر حل و فصل مسایل دوجانبه از طریق گفتگو تأکید کردیم و معتقدیم که مسایلی چون موضوع پ.ک.ک باید با راهبرد سیاسی و از طریق گفتگو حل شود و نباید ترکیه به خاک اقلیم کردستان و عراق وارد شود.

کردپرس

خلیل ابراهیم سخنگوی اتحاد اسلامی کردستان در گفتگو با کردپرس در خصوص دیدار وزیر خارجه ترکیه با حزب اتحاد اسلامی کردستان گفت: سفر وزیر خارجه ترکیه پس از برگزاری انتخابات این کشور نخستین سفرش به عراق بود. هدف اصلی این سفر، زمینه‌سازی برای سفر رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان است. برنامۀ کاری هاکان فیدان آن بود که دیدارهای بسیاری با مقامات و جریانهای عراقی داشته باشد و در همین راستا با بسیاری از مقامات شیعه و سنی اعم از رئیس جمهور، رئیس پارلمان عراق، نخست وزیر و بسیاری از جریانهای عراقی دیدار کرد و در اربیل نیز با حزب ما (اتحاد اسلامی کردستان دیدار کرد). این دیدار برای ما قابل انتظار و طبیعی بود. ما تعامل و ارتباطی قدیمی با حزب عدالت و توسعه ترکیه داریم که پیشتر احزاب رفاه و فضیلت بودند و حزب کنونی عدالت و توسعه از این دو حزب انشعاب یافته است. ما به عنوان دو حزب اسلامی با یکدیگر ارتباط داشتیم و اکنون که آنها در قدرت هستند ارتباط ما همچنان تداوم یافته است.

سخنگوی اتحاد اسلامی دربارۀ محورهای گفتگو و مسایل مطرح شده در دیدار وزیر خارجه ترکیه با حزب اتحاد اسلامی کردستان به کردپرس گفت: مسایل و مشکلات فراوانی در منطقه وجود دارند. تمرکز اصلی در ارتباط کنونی میان عراق و ترکیه، بر روی مسائلی مانند انرژی، آب، اقتصاد و مسایل امنیتی، درگیریهای پراکنده و مشکلات نظامی است. مشکلات اقلیم کردستان و به طور مشخص مشکلی که بر اثر عدم صادرات نفت برای اقلیم پیش آمده است اهم مسایلی بود که دبیر کل حزب اتحاد اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کرد و از ترکیه خواست تا نقشی ایجابی در این زمینه ایفا کند. همچنین دبیر کل حزب اتحاد اسلامی تأکید کرد که رویکرد نظامی هرگز به نتیجه نخواهد رسید و ما موافق زبان دیالوگ و گفتگو هستیم تا مشکلات با رویکرد سیاسی حل و فصل شوند. بدیهی است که ترکیه به عنوان کشوری مستقل، موضع و رویکرد خاص خود را خواهد داشت اما آرای دبیر کل اتحاد اسلامی را مهم دانستند.

خلیل ابراهیم همچنین به کردپرس گفت: ما به عنوان اتحاد اسلامی کردستان اعلام کردیم که نظرمان آن است که عراق، کشوری امن برای تمامی همسایگان باشد و ارتباط و تعامل با آنان، تعاملی طبیعی بر مبنای منافع مشترک باشد و البته به استقلال و یکپارچگی عراق و اقلیم کردستان نیز احترام گذاشته شود و مشکلی اگر وجود دارد، آن مشکل از طریق گفتگو حل شود و آنان وارد خاک ما نشوند. اگر مشکلی به نام حضور پ.ک.ک وجود دارد از نظر ما نیز ناخوشایند است اما این مشکل باید از طریق راهبرد سیاسی حل و فصل شود. ما موافق اعمال گزینۀ نظامی و استفاده از سلاح نیستیم.

وی در پایان افزود: به طور کلی، ما به عنوان اتحاد اسلامی کردستان مواضعمان را در خصوص مسایل کلان منطقه، عراق، اقلیم کردستان و ترکیه اعلام کردیم. وزیر خارجه ترکیه نیز اظهار کرد که آنان نیز بسیار مشتاق هستند تا تعامل میان دو طرف گسترده‌تر باشد زیرا ما همسایه هستیم و نیاز مبرم به یکدیگر داریم و پیوندهای تاریخی داریم.

کد خبر 2759953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha