آغاز عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی مرادحاصل کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از شروع عملیات گمانه‌زنی در تپه مرادحاصل کرمانشاه برای تعیین عرصه‌ اختصاصی آن خبر داد.

به‌گزارش کردپرس، داریوش فرمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: تپه مراد حاصل یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در شهر کرمانشاه است که طبق شواهد سطحی آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در آن وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: با توجه به اینکه امروزه بافت مسکونی بخش‌هایی از حاشیه و عرصه تپه را تخریب کرده و لطمات جبران ناپذیری به این محوطه باستانی مهم وارد شده است، باید تدابیری برای جلوگیری از تخریبات بیشتر این اثر، اندیشیده شود.

او ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط ویژه اثر و تهدیدهای ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز منازل و احتمال تخریب تپه، اجرای برنامه گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم به عنوان یک اقدام ضروری در دستور کار اداره‌کل قرار گرفت.

فرمانی گفت: از جمله برنامه‌های مهم برای نیل به این هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای این اثر مهم باستانی است.

او افزود: از جمله دیگر اهداف مهم این پژوهش، ارائه برنامه‌های باستانشناختی آتی است. همچنین انجام این پژوهش فرصت مناسبی برای مطالعات بخشی از مواد فرهنگی حاصل از گمانه زنی پرداخته و دوره فرهنگی اثر را با بهره گیری از مقایسه مواد فرهنگی با نمونه‌های مشابه در مناطق مجاور، به طور دقیق‌تری مشخص کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه مجوزهای لازم از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور اخذ شده است، در خاتمه تصریح کرد: در این پژوهش میدانی که با هدف مشخص کردن عرصه تپه و پیشنهاد حریم انجام می‌شود، گمانه‌های آزمایشی در دورتا دور تپه ایجاد خواهد شد تا بتوان عرصه پنهان مرتبط با عرصه ظاهری را شناسایی و محدوده اصلی تپه را مشخص کرد.

تپه تاریخی مرادحاصل در تاریخ ۶ مهر ۱۳۸۴ به شماره ثبت ۱۳۴۰۲ در مجموعه آثار تاریخی ثبت شده و به عنوان بخشی از مجموعه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان به شمار می‌رود.

عملیات گمانه‌زنی تپه مرادحاصل به سرپرستی ناصر امینی خواه برای تعیین عرصه اختصاصی این تپه تاریخی در حال انجام است.

کد خبر 2759692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha