دریافت شهریه موجب کاهش اقبال جوانان به کشتی شده است

سرویس کرمانشاه _ محمود خاوران پیشکسوت و مربی کشتی دریافت شهریه را یکی از عوامل اصلی عدم اقبال نوجوانان و جوانان به کشتی دانست.

محمود خاوران پیشکسوت و مربی مطرح کشتی کشور در گفتگو با خبرنگار کردپرس؛ گفت: کشتی ورزش محبوب اقشار کم درآمد و ضعیف است و اقشار مرفه جامعه اغلب فرزندان خود را به پرداختن به ورزش‌هایی تنیس، شنا و اسب سواری ترغیب می‌کنند.

این مربی کشتی افزود: برخی از خانواده‌های کم بضاعت گاه یک و یا دو فرزند خود را به کشتی می فرستند و در این شرایط سخت اقتصادی امکان تامین شهریه سالانه آن‌ها از نونهالی تا سطح  قهرمانی را ندارند

وی خاطرنشان کرد: در ورزشی مانند شنا یک نوجوان در طول سال چند جلسه به استخر می‌رود ولی در ورزشی مانند کشتی افراد بایستی پنج جلسه در هفته تمرین کنند و پرداخت حق عضویت سالیانه برای خانواده‌های کم در آمد بسیار دشوار است.

خاوران تاکید کرد: کشتی ورزش اول ما ایرانیان است و در این شرایط دولت باید برای کمک به این‌ ورزش ملی و پهلوانی، از محل هایی مانند عوارض مسافرت به خارج از کشور و یا درآمدهای نفتی و بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی، اعتبار ویژه‌ای به این ورزش اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی و دریافت شهریه از کشتی گیران نوجوان ‌و جوانان، کشتی کشور و به ویژه کرمانشاه با افت شدیدی روبرو می شود.

این پیشکسوت عرصه کشتی در ادامه عنوان کرد: اگر خواهان بازگشت کشتی استان کرمانشاه به جایگاه گذشته هستیم باید مسئولین ارگانهای دولتی مانند استانداری،  شهرداری و حتی شرکت‌های خصوصی‌ توانمند باید به میدان بیایند و از نظر مالی به هیات کشتی کمک کنند. 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دست هیئت کشتی خالی است و با این بودجه‌های ناچیز، این مجموعه توان تامین هزینه‌هایی مانند، اعزام تیم‌های رده های مختلف سنی به مسابقات داخلی و خارجی، پرداخت حقوق ماهیانه مربیان، پرداخت حق الزحمه داوران و تقدیر از قهرمانان‌ مدال آور را ندارد.

خاوران در پایان گفت: با توجه به این شرایط از مسئولین استان تقاضا دارم هیات کشتی را یاری نمایید تا کشتی کرمانشاه _با مدیریت محمدحسن و محمد حسین محبی از افتخار آفرین کشتی شهرمان _  دوباره به آن روزهای اوج گذشته ‌برگردد.

استاد محمود خاوران از کشتی گیران نامدار دهه ۴۰ و ۵۰ ایران بوده و اولین مدال طلای بین المللی کشتی کرمانشاه را کسب کرده است.

از این استاد فرهیخته تاکنون کتاب های بسیار ارزشمندی مانند "زوران"، " سرگذشت پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی" و "کشتی در شاهنامه" منتشر شده است.

کد خبر 2759458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha