روایت کشاورزان بانه از آتشی که رنج شان را بر باد داد

سرویس- کردستان-آتش امسال به جان کشاورزان رنجور بانه ای افتاد و در فصل برداشت جاری 8 هزار هکتار از گندمزارها خاکستر شد و اکنون کشاورزان مانده اند حسرتی بر دل داغ دیده شان.

به گزارش خبرنگار کرد پرس امسال در روستاهای یعقوب آباد در بخش نمشیر و روستای کانی گویز در بخش آرمرده ۲ مرزعه گندم به مساحت هشت هکتار در چند دقیقه در آتش سوخت و خسارت زیادی به کشاورزان وارد شد.

علت این آتش سوزهای متفاوت بود یکی از این اتش سوزها به دلیل بی تفاوتی کارگران یک باغ و دیگری به دلیل پاره شدن تسمیه کمباین ناشی از فرسودگی آن بوده که حاصل یکسال تلاش کشاورزان را از بین برد.

در شهرستان بانه برای ۵ هزار و۸۱۶ هکتار زمین کشاورزی تنها ۱۱ دستگاه کمباین وجود دارد و در فصل کار نیز در شهرهای دیگر حدود هفت دستگاه کمباین مهاجر نیز کار برداشت محصول را انجام می دهد با این وجود کشاورزان برای برداشت محصول خود باید از یک ماه قبل نوبت بگیرند و که این این فاصله زمانی خطرات زیادی بویژه آتش سوزی گندم زارها را تهدید می کند.

برای خرید ماشین آلات کشاورزی دولت تسهیلاتی را به متقاضیان پرداخت می کند اما با توجه به سودهای بالای بانکی و روندهای اداری گسترده اداری کمتر کسی تمایل به دریافت این وام ها دارد این مشکلات باعث شده که کمبود ماشین آلات کشاورزی در بانه جبران نشود و کشاورزان همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و با حوادث این چنینی مواجه می شوند.

فرسودگی دستگاه کمباین عامل اصلی آتش سوزی گندم

در روستای یعقوب آباد در بخش نمشیر مزرعه گندم یکی از کشاورزان طعمه آتش شد و بیش از نیمی از گندم وی که حاصل یک سال تلاش و زحمتش بود در ۱۰ دقیقه سوخت وی از کمبود ماشین آلات کشاورزی و فرسوده بودن ماشین آلات موجود گلایه مند است.

فاروق قادری در گفتوگو با خبرنگار کردپرس اینگونه ماجرایی آتش سوزی مزرعه گندم خود را تعریف می کرد، کمباین کار می کرد و مشغول درو کردن گندم بودیم که ناگهان آتش بزرگی از پشت دستگاه برخواست و بخش زیادی از مرزعه را دربرگرفت تلاش ما برای خاموش کردن آتش بی نتیجه ماند در حین کار چندین بار تسمیه دستگاه کمباین خراب شد که تعمیر کردیم.

وی ادامه داد: با اتش نشانی تماس گرفتیم از آتش نشانی شهر کانی سور کمک رسید اما پمپ ماشین اتش نشانی هم کار نمی کرد زمان زیادی طول کشید تا ماشین آتش نشانی درست شود و نیروهای کمکی دیگر نیز از راه رسیدند آتش بخشی از جنگل های اطراف را نیز در برگرفته بود که توسط نیروهای کمکی خاموش شد.

این کشاورز اظهار داشت: ماشین آلات کشاورزی فرسوده هستند اما به دلیل کمبود و نیاز کشاورزان این ماشین آلات که کارآیی خود را از دست دادند همچنان کار می کنند البته صاحبان انها برای تعمیر و بازسازی این ماشین ها هزینه نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه تا زمان برداشت محصول ۳۵ میلیون تومان هزینه کردم اضافه کرد: امسال محصول را بیمه نکردم و زحمت یکساله ام دود شد.

قادری گفت: هزینه های کاشت و برداشت محصول نسبت به سالهای قبل ۲ برابر شده اما قیمت محصول ما افزایش چندانی نداشته و زحمت کشاورزان هدر می رود.

وی با اشاره به ۲ برابر شدن هزینه ها ادامه داد: جهاد کشاورزی  تنها در زمینه پرداخت کود یارانه ای همکاری می کند سال گذشته هزینه یک کیسه کود ۲۵۰ هزار تومان و امسال ۵۵۰ هزار تومان خرید کردیم اگر محصول ما مناسب نباشد هزینه های ما را جبران نمی کند.

سه هکتار گندم زار در آتش سوخت

یکی دیگر از کشاورزان روستای کانی گویز که امسال سه هکتار گندم زارش در اثر آتش سوزی سوخت در گفت وگو با خبرنگار کردپرس گفت: روز حادثه در مراسم عزاداری یکی از اقوام بودیم که خبر دادند گندم ما آتش گرفته همه جمع شدیم تا سر زمین رسیدیم سه هکتار زمین در آتش سوخت.

رحمان فتاحی با بیان اینکه بیش از یک ماه است که منتظر نوبت کمباین هستیم ادامه داد: ۲ کارگر باغ همسایه آتش روشن کرده بودند که از کنترلشان خارج شده بوده و گندم زار ما آتش گرفت این کارگران هنگام اتش سوزی فرار کردند و اتش را خاموش نکردند که حاصل یکسال زحمت ما دود شد.

نوبت های یک ماهه برای کمباین

وی با بیان اینکه شغل اصلی وی کشاورزی است و درآمد دیگری ندارند اظهار داشت: در بانه تنها ۱۱ دستگاه کمباین وجود دارد که حدود یک ماه پیش برای برداشت گندم نوبت گرفتم هنوز نتوانستم گندم را درو کنم.

این کشاورز با اشاره به اینکه هزینه بیمه هم بسیار بالا بوده و توان پرداخت نداشته گفت: تمام گندم زارم که یک سال برایش زحمت کشیدم و هزینه بسیاری کردم سوخته از دولت درخواست می کنم که به ما کمک کند تا بتوانیم این خسارت را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر سه هکتار گندم زار درختان اطراف زمینم و شیلنگ های آبیاری باغم نیز در اتش سوخت، آتش چنان شعله ور بود که هیچ کس نتوانست به آن نزدیک شود.

رحمانی با بیان اینکه گندم باید زمانی که کامل شد درو شود اگر به موقع برداشت نشود کیفیت آن پایین می آید، اظهار داشت: بانه باید حداقل بیش از ۲۰ دستگاه کمباین داشته باشد تا ما بتوانیم به موقع گندم را برداشت کنیم و دچار این حوادث نشویم.

کمبود ماشین آلات کشاورزی مهمترین مشکل کشاورزان بانه

یکی از اهالی روستای کانی گویز در گفت وگو با خبرنگار کردپرس گفت: نبود ماشین های مکانیزه پیشرفته و بروز یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان است ماشین های کشاورزی موجود هم بسیار فرسوده هستند حتی این دستگاه های فرسوده در فصل کار در دسترس نیستند باید چندین روز برای نوبت صبر کنیم.

هدایت محمدزاده با بیان اینکه کشاورزی جزو شغل های پایه و مولد است که نقش مهمی در رشد اقتصاد جامعه دارد، اضافه کرد: وجود این مشکلات دلایل مختلفی دارد که یکی بی توجهی کشاورزان منطقه و دیگری کم کاری مسئولین مربوطه است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آتش سوزی مزارع در فصل تابستان قابل پیش بینی نیست انتظار داریم که نهادهای مربوطه مکانات لازم برای مهار آتش سوزیها را در هر منطقه تامین کند و خسارت های ناشی از آتش سوزی ها را به حداقل برسانند.

محمدزاده با اشاره به اینکه کشاورزی های که در این منطقه انجام می شود درآمد زایی چندانی ندارد، ادامه داد: جهاد کشاورزی تسهیلات را برای تهیه این ماشین آلات پرداخت می کنند اما با توجه به سود بالای تسهیلات و ضمانت بانکی هیچ کس نمی تواند از این تسهیلات بهره مند شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی بر نرخ خدماتی ماشین آلات کشاورزی نظارت نمی کند و کارگران و ماشین داران خود قیمت تعیین می کنند و این مشکلات باعث دلسردی کشاورزان نسبت به ادامه کار می شود.

این باغدار با بیان اینکه بانه قطب تولید انگور سیاه است، افزود: در فصل برداشت انگور شرکت های تولیدی از شهرهای دیگر به اینجا می آبند و انگور را با قیمت بسیار پایین از باغداران خریدداری می کنند که سود چندانی عاید کشاورز نمی شود.

۱۱ دستگاه کمباین در بانه وجود دارد

رییس جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: در سال زراعی امسال ۵ هزار و ۸۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بانه زیر کشت گندم قرار گرفته که نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته و خرید گندم مازاد بر نیاز نیز از کشاورزان ۲ برابر افزایش یافته تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

کریم شریفی با بیان اینکه برداشت گندم از مناطق گرمسیری آغاز می شود، افزود: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی منطقه فصل برداشت گندم  حدود سه ماه در کردستان طول می کشد در بانه ۱۱ دستگاه کمباین وجود دارد و حدود هفت کمباین مهاجر در فصل برداشت در بانه فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: برداشت گندم از اوایل تیر ماه در مناطق گرمسیری آغاز می شود با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل کمباین هزینه بردار است تا زمانی که برداشت گندم در یک مناطق پایان می یابد درهمان منطقه می ماند و مالک این دستگاه ها بخش خصوصی است و ما در کار انها دخالت نمی کنیم و ما فقط انها را راهنمایی می کنیم.

به گفته شریفی، تنها خطری که مزارع گندم را در فصل برداشت تهدید می کنند آتش سوزی ها است و ما به کشاورزان در مورد بیمه محصولات اطلاع رسانی کردیم که برخی از کشاورزان در این زمینه کم کاری می کنند.

وی افزود: امسال هشت هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم دچار آتش سوزی شد که بیمه نداشتند که تنها کمکی که مجموعه جهاد کشاورزی می تواند ارائه دهد پرداخت کود و بذر رایگان و تسهیلات بانکی است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در برابر آتش سوزی ها و حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰ با توجه به کاهش بارندگی ها در فصل بهار بیش از یک میلیارد تومان بیمه خسارت به کشاورزان پرداخت شد.

وی اضافه کرد: امسال ۱۳۱ هکتار جو دیم، ۷۱ هکتار گندم آبی، ۵۷۳ هکتار گندم دیم، ۱۳۲ هکتار ماشک و یک هکتار نخود در برابر حوادث غیر مترقبه و آتش سوزیها بیمه شده است.

شریفی با بیان اینکه امسال ۲ نفر متقاضی خرید کمباین با تسهیلات بانکی شدند، خاطر نشان کرد: برای خرید دستگاه کمباین تسهیلات با ۱۲ تا ۱۵ درصد به متقاضیان پرداخت می شود و با توجه به اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است برای پرداخت تسهیلات باید ضامن داشته باشند و تسهیلات با سود مناسب پرداخت می شود.

وی افزود: برای پرداخت حق دستمزد کمباین داران دستورالعمل و قیمت های مشخص شده اما با توجه به این دستور العمل توافق بین کشاورز و کمباین دار در پرداخت دستمزد نقش مهمی دارد در صورتی که کشاورز نسبت به هزینه ای که پرداخت کرده شاکی باشد ما از کشاورز حمایت می کنیم. 

این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به سطح زیر کشت در بانه حداقل به هفت دستگاه دیگر کمباین نیاز داریم تا به موقع کشاورزان بتوانند محصول خود را برداشت کنند.

وی یکی از مشکلات کشاورزان را نرخ محصولات عنوان کرد و یاد آور شد: با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات کشاورزان نیز خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند.

شریفی با بیان اینکه امسال ۵ هزار و ۳۸۰ هکتار گندم دیم و ۴۳۶ هکتار گندم آبی کشت شده گفت: سه مرکز خرید در شهر بوئین، کانی سور و کارخانه آرد در شهرستان بانه برای خرید گندم کشاورزان فعال شده و کشاورزان می توانند گندم تولیدی خود را با قیمت مصوب دولتی در این مراکز بفروشند.

 گزارش» زینب طلایی 

کد خبر 2759375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha