وضعیت نیروهای نظامی اقلیم کردستان در گزارش ویژه پنتاگون

سرویس جهان- وزارت دفاع آمریکا معتقد است همچنان نیروهای حزبی مهم ترین اقدامات نظامی اقلیم کردستان عراق را بر عده دارند و اختلفاات سیاسی عمیق میان دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی عامل عدم پیشرفت در اصلاح ساختار نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، وزارت دفاع آمریکا یا پنتاگون در گزارش جدید خود از وضعیت مقابله با داعش به بررسی وضعیت همپیمانان واشنگتن در جنگ با داعش پرداخته است.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در این گزارش مهم ترین مشکل نیروهای کرد عراقی را عدم پیشبرد برنامه اجرای اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق و سازماندهی نیروهای نظامی و امنیتی این منطقه دانسته است. در این گزارش تاکید شده که نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه با داعش در عراق است.

پنتاگون از اجرای روند اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان ابراز نارضایتی کرده است زیرا بر اساس گزارش جدید وزارت دفاع آمریکا، هر دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی  از انتقال نیروهای حزبی وابسته به یگان های 70 و 80 خود به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق خودداری می کنند که مهم ترین بهانه آنها اختلاف نظر بر سر میزان تسلیح این نیروهاست.

پنتاگون اختلافات میان دو حزب حاکم بر اقلیم کردتسان عراق را عمیق و طولانی توصیف کرده  و معتقد است که منشا این اختلافات بی اعتمادی آنها نسبت به همدیگر است. نه یگان 80 وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق و نه یگان 70 وابسته به اتحادیه میهنی حاضر نشده اند اطلاعات مربوط به نحوه انتقال نیروهای این واحدها به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان را در اختیار آمریکا و ائتلاف قرار دهند. پنتاگون گفته است از آنجایی که ائتلاف تا چند سال دیگر هم وظیفه حمایت آموزشی و تسلیح نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان را بر عهده دارد خواستار همکاری این دو واحد نظامی وابسته به حزب شده است.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در این گزارش از وجود بیش از 150000 نیروی نظامی در اقلیم کردستان عراق خبر داده و گفته است هر کدام از این دو حزب بیش از 50000 نیروی نظامی در اختیار دارند و وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان هم بیش از 54000 نیرو در اختیار دارد اما کنترلی بر نیروهای حزبی وابسته به یگان 70 و 80 ندارد.

پنتاگون از عدم کارایی نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان تحت حمایت ائتلاف مبارزه با داعش خبر داده و معتقد است بیشتر عملیات های موفقیت آمیز کردهای عراق علیه داعش توسط نیروهای وابسته به یگان های 70 و 80 و همچنین نیروی پلیس اقلیم کردستان موسوم به زیروانی وابسته به وزارت داخلی اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، آمریکا و ائتلاف مبارزه با داعش تنها از نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان حمایت می کنند و هیچ گونه حمایت مستقیم مالی و نظامی از نیروهای  یگان های 70 و 80 نمی کنند.

در این گزارش همچنین به عدم همکاری اطلاعاتی میان نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان و نیروهای وابسته به دو حزب حاکم اشاره شده است.

پنتاگون همچنین از بی نتیجه بودن توافقات برای ایجاد نیروی مشترک نظامی-امنیتی میان عراق و اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

کد خبر 2759147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha