نظارت ۳۵ گروه دامپزشکی در کردستان بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورای حسینی

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۵۴ کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۳۵ گروه در استان وظیفه بازرسی و نظارت بهداشتی بر ذبح دام های نذری را در تاسوعا و عاشورای حسینی بر عهده دارند.

به گزارش کرد پرس، مجتبی ورمقانی گفت: با هدف تامین بهداشت عمومی و در عمل به وظایف و مسوولیت های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی آمادگی دارد در ایام تاسوعا و عاشورا نسبت به بازرسی بهداشتی از دام های نذری و لاشه های آن ها اقدام کند.

وی از مردم کردستان خواست به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های نذری و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه این اداره کل بهره گیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: همکاری با گروههای دامپزشکی برای بالا بردن سطح بهداشت گوشت دام های نذری و حفظ سلامت مصرف کنندگان و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از انتقال انواع بیماری های مشترک از طریق مصرف گوشت های غیر بهداشتی بویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) ضروری است.

ورمقانی با بیان اینکه گروه های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی و ناظران شرعی در سطح شهر و مناطق مختلف در دسترس و آماده ارائه خدمات هستند، افزود: لازم است تمام دام ها قبل از ذبح از طرف بازرسان دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید کشتار شود.

وی ادامه داد: مصرف گوشت دام های نذری که مورد بازرسی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی شود چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: بهتر است تا حد امکان از ذبح دام در منازل خودداری شده و دام ها برای کشتار به کشتارگاه ارجاع داده شود.

ورمقانی با توصیه شهروندان به نگهداری لاشه دام تا ۲۴ ساعت در یخچال، بیان کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و کشتار دام و اهدای نذورات به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی دارند، توصیه می شود دریافت نذورات به  صورت وجه نقد و یا لاشه نذری کشتار شده در کشتارگاه باشد.

وی گفت: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده تمام خدمات در کشتارگاه دام شامل ذبح دام، نگهداری و حمل و نقل لاشه ها رایگان است.

کد خبر 2758744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha