سازه‌های کشف شده پیشین مسجد جامع ارومیه سیستم انتقال و هدایت آب است

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست هیئت باستان‌شناسی مسجد جامع ارومیه گفت: بقایای معماری انتقال آب شهر ارومیه، یکی دیگر از نویافته¬‌های معماری این فصل بوده است، این سازه‌¬ها که با سنگ ساخته شده¬‌اند در سده‌¬های میانی و متأخر اسلامی کارکرد انتقال و هدایت آب رودخانۀ شهرچای به داخل بافت ارومیه را داشته است.

به گزارش کردپرس از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد، سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: نتایج فعلی کاوش در مسجد جامع ارومیه مشخص کرد سازه‌های کشف شده در کاوش‌های پیشین از نظر گاه‌شناختی و کارکرد نیاز به بازنگری دارد، این سازه‌ها بدون ارتباط آیینی‌دینی با مسجد جامع بوده و عموماً در راستای سیستم انتقال و هدایت آب است.

او افزود: مسجد جامع ارومیه یکی از قدیمی‌­ترین مساجد منطقۀ آذربایجان ایران محسوب می­‌شود که طی دوره‌­های مختلف فرهنگی بازسازی و الحاقاتی در ساختار معماری آن انجام شده و یکی از زیباترین و شاخص‌­ترین مساجد تاریخی است.

ستارنژاد با بیان‌اینکه کاوش­‌های باستان­‌شناختی در این مجموعه طی سال­‌های گذشته آغاز و تاکنون ادامه دارد، افزود: در این کاوش­‌ها شواهدی از بقایای معماری دوره‌­های مختلف به دست آمده و کاوش حاضر نیز در راستای تکمیل و بازنگری نتایج کاوش‌­های پیشین بوده است.

این باستان‌شناس تصریح‌ کرد: بنابراین، ضرورت انجام فعالیت‌­های دقیق باستان‌­شناختی، در فرآیند کاوش لایه‌­ها و پیگردی بقایای معماری وجود دارد تا علاوه بر خواناسازی فضاهای معماری به دست آمده در این فصل، بتوان درک بهتری از کارکرد و گاه­‌شناختی ساختارهای معماری فصول پییشن نیز به دست آید؛ براین اساس، ضمن کاوش باستان­‌شناختی با تکیه بر منابع مکتوب و روایت‌­های شفاهی تحلیلی بهتر از وضعیت محوطه پیرامون مسجد جامع ارومیه کسب شد.

ستارنژاد اظهار کرد: در این کاوش بقایای معماری متعلق به سده‌­های میانی و متأخر اسلامی کشف و شناسایی شد که این آثار معماری با مصالح سنگ، آجر و گچ و خشت ساخته شده‌­اند، فضاها غالباً در ابعاد کوچک بوده و تمرکز عمده فضاهای معماری عموماً در جبهۀ جنوبی ساختمان مسجد است.

او با اشاره به اینکه به نظر می‌­رسد این آثار معماری در گذشته کارکرد تجاری داشته­‌اند، افزود: با توجه به ادامه فرآیند کاوش انتظار می­‌رود یافته­‌های بیشتر باعث درک بهتر از کارکرد آن­ها شود.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: بقایای معماری انتقال آب شهر ارومیه، یکی دیگر از نویافته­‌های معماری این فصل بوده است، این سازه‌­ها که با سنگ ساخته شده­‌اند در سده‌­های میانی و متأخر اسلامی کارکرد انتقال و هدایت آب رودخانۀ شهرچای به داخل بافت ارومیه را داشته است.

به گفته این باستان‌شناس، سازه­‌های یاد شده با شیب ملایم از سمت جنوب به شمال ایجاد شده‌­اند که به مرور زمان با آوار پر شده است.

ستارنژاد افزود: نتایج فعلی این کاوش مشخص کرد سازه­‌های کشف شده در کاوش­‌های پیشین از نظر گاه‌­شناختی و کارکرد نیاز به بازنگری دارد، به طوری که تاکنون نظریات مختلف دربارۀ پیشینۀ این مسجد و کارکرد اولیه آن از سوی بسیاری از پژوهشگران ارائه شده اما نتایج به دست آمده از کاوش حاضر، ضمن رد نظریات پیشین، کارکرد سازه­‌های کشف شده را مشخص کرده است.

او با بیان‌اینکه این سازه‌­ها بدون ارتباط آیینی-دینی با مسجد جامع بوده و عموماً در راستای سیستم انتقال و هدایت آب است، اظهار کرد: انتظار می­‌رود تداوم کاوش باستان­‌شناختی طی روزهای آینده، در جبهه جنوب­‌شرقی، نتایج بهتری در رابطه با محوطه مسجد جامع ارائه خواهد داد و قطعا درک بهتری از پیشینه مسجد جامع ارومیه نیز می­‌توان به دست آورد.

کد خبر 2758402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha