انتقال صنوف آلاینده را سرعت بخشید؛ امنیت نداریم

سرویس کردستان- همزمان با صدور حکم انتقال صنوف آلاینده قروه از سطح شهر تعدادی از شهروندان از دستگاه قضا و دیگر مسئولان مرتبط درخواست تسریع در روند انتقال و بازگرداندن امنیت را داشتند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از ابلاغ حکم انتقال صنوف آلاینده قروه و مهلت تعیین شده تا اواخر تیرماه؛ تعدادی از این صنوف به دلایل غیراصولی با حاشیه سازی سعی در نرفتن دارند و با منفعت طلبی به دنبال حذف حقوق شهروندی هستند. این در حالی است که سال هاست شهروندان از مزاحمت صنوف آلاینده و خطرات بسیار این صنوف در محل زندگی خود گفته اند و می گویند. شهروندانی که معتقدند ساخت این شهرک و اجرای قانون انتقال بهترین اقدام برای رفاه حال شهروندی است.   

امنیت جانی نداریم...

یکی از مناطقی که به دلیل وجود صنوف آلاینده و مسجد و پمپ بنزین شلوغ ترین منطقه مسکونی به حساب می آید خیابان «خامنه ای شمالی» است که به گفته اکثر ساکنان رفت و آمد آن قدر سخت شده که نه در پیاده رو جایی هست و نه در خیابان که بتوان راحت رد شد!

یکی از همین شهروندان در گفت و گو با خبرنگار کردپرس حتی از نداشتن امنیت جانی خود گفت. «به خدا خسته شدیم از این صنوف اصلاً امنیت جانی برامون نمونده هم پیاده رو گرفتن و هم خیابون رو. تازه خودشون کمن تابلوهای تبلیغاتیشون هم میذارن مسیر رفت آمد دیگه بدتر نمیشه رد شد. من خودم یه بار آرنجم خورد به آینه یکی از ماشین ها و زخم شد و کبود».  

شهروند دیگری هم به خطر این صنوف برای ساکنان اشاره کرد. «پیاده روها رو اشغال کردن و از خیابون هم اگر راه باشه بخوایم رد بشیم باید خطر کنیم. من خودم یه بار از بس زیگزاگی رفتن یه لحظه یه موتورسوار بهم خورد و تصادف کردم. خب اگه پیاده رو خالی بود چرا باید اینقدر زجر بکشیم برای رفت و آمد!؟».

انتقال صنوف آلاینده را سرعت بخشید؛ امنیت نداریم

دیگر شهروندی هم از آسیب جسمی خود به دلیل رعایت نکردن صنوف اعتراض داشت. «چی باید بگم وقتی سالهاست این صنوف خونمون رو کردن تو شیشه! چنان اینجا موندن که انگار خیابون و محله به نامشون شده. اعتراض هم می کنیم طلبکارم می شن! حالا خیابون و پیاده رو گرفتن به کنار باید برای وسایلی مثل تابلوهای تبلیغیشون هم هزینه بدیم... خود من از کنار خیاباون داشتم رد می شد باد شدیدی هم می اومد که تابلو تبلیغاتی یکی از همین مکانیکی ها با سرعت افتاد زمین و خورد روی پام... به طرف می گم گذاشتن تابلو اینجا سد معبر هست و قانونی نیست برگشته میگه می خواستی حواستو جمع کنی! به جای اینکه وضعیت من رو بررسی کنه و جبران... توهین هم کرد. من یک ماه تمام به خاطر ورم پام نتونستم از خونه بیام بیرون. به شهرداری هم رفتم خیلی راحت میگن شکایت کن جریمه می کنیم... همین و بس».

یکی دیگر از ساکنان این منطقه از آلایندگی صوتی صنوف به شدت گلایه داشت. «مغز و اعصاب برامون نمونده از صدای این صنوف. حتی روزای تعطیل هم ول کن نیستن. اونا فقط به فکر نفع خودشونن و اعصاب و روان ماهاست که در عذاب هست. والله باید برن اگه همین جوری بمونن ماها اعتراض می کنیم دیگه طاقت نداریم اندازه کافی تحمل کردیم».

انتقال صنوف آلاینده را سرعت بخشید؛ امنیت نداریم

آرامش را از ما گرفته اند...

«هیچکدوم از این صنوف حاضر نیستن حتی یه نصف روز خانواده خودشون در این مناطق زندگی کنن. واقعاً زندگی کردن برامون سخت شده. آرامش برامون نذاشتن. میریم بیرون یه درده و خونه می مونیم یه درده. سر و صدای زیاد، ترافیک، تصادف، از پیاده رو تا وسط خیابون ماشین پارک شده و زن و بچه هامون امنیت ندارن برای رفت و آمد. تا کی باید مردم تحمل کنن! قانون هست اما مجری قانون نیست. ما مردم چه گناهی کردیم به خاطر منفعت یه عده باید تاوان پس بدیم. این بار که جای خوبی براشون ساختن دیگه نباید دست دست کنن زودتر ببرن راحت شیم». این را یکی از ساکنان درگیر همین صنوف آلاینده می گوید. منطقه ای که چندین تصادف منجر به مرگ به دلیل وجود همین صنوف و رعایت نکردن حق شهروندی داشته است.

 بسیار دیگری از شهروندان در برابر مخالفت صنوف با انتقال معتقدند که آن افرادی که مخالفند خود صاحب مغازه اند که حتی مغازه داخل شهرک گرفته اند و فروخته اند و حالا که مانده اند در کار خود می ترسند بروند و اجاره بدهند. همین طور شهروندان دیگری هم می گفتند که این کاسبکاران مخالف انتقال نشان می دهند که فقط به فکر خود هستند نه مردمی که باید صبح تا شب از مزاحمت آنان در عذاب باشند.

انتقال صنوف آلاینده را سرعت بخشید؛ امنیت نداریم

درخواست از دستگاه قضا

شهروندان وقتی متوجه شدند که حکم انتقال صادر شده در پیام هایی اعلام کردند که از این اقدام حمایت کرده و خواستار تسریع در روند انتقال شدند. آنان خطاب به دستگاه قضایی و دیگر متولیان مرتبط گفتند که «با انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر امنیت جانی و روانی را به ما برگردانید، ما آرامش می خواهیم».

جدای از این بیشتر صاحبان این صنوف هم موافق انتقال هستند و در گفت و گو با خبرنگار کردپرس خود را از تعداد اندک مخالفان جدا دانسته و از ساخت شهرک و انتقال به آن حمایت کردند.

این کاسبان خروج از شهر را نه تنها برای آرامش و امنیت شهروندان مفید می دانند بلکه اعتقاد دارند با این کار امنیت خودشان و مشتریانشان هم حفظ و کارشان رونق بهتری می گیرد. آنان هم ضمن تأیید درخواست شهروندان از متولیان امر خواستند که روند انتقال را تسریع بخشند.

انتقال صنوف آلاینده را سرعت بخشید؛ امنیت نداریم

مزیت های خروج صنوف آلاینده

همان طور که رئیس اتحادیه تعمیرکاران گفته «ساخت شهرک بار روانی و معیشت کسبه را کاهش می دهد. اعضا داخل شهر از عهده اجاره سرسام آور بر نمی آیند اما در شهرک مغازه از آنِ خودشان است و اجاره ای دیگر پرداخت نمی کنند و حتی اگر اجاره هم بدهند سقف تعیین شده مناسب و ثابت بوده و فشاری به کاسب وارد نمی شود».

یکی از مزیت های دیگر خروج صنوف آلاینده در زیباسازی شهر و آرامشی است که حاصل می شود. لذا می طلبد قانون خروج صنوف آلاینده از سطح شهر هرچه زودتر اجرایی و دیگر مهلت تعیین شده به تمدید نرسد و آرامش به شهر و مردم بازگردانده شود. /

کد خبر 2757289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha