برگزاری نمایشگاه آثار قلمزنی اساتید برجسته کرمانشاهی در نگارخانه بلوط

سرویس کرمانشاه _ مدیر هنری نگارخانه بلوط از برگزاری نمایشگاه آثار قلمزنی نفیس و ماندگار اساتید برجسته کرمانشاهی در 26 خردادماه امسال در این مجموعه هنری خبر داد.

مدیر هنری نگارخانه بلوط در گفتگو با خبرنگار کردپرس عنوان کرد: تمدن چندهزار ساله بین النهرین و  قرار گرفتن استان کرمانشاه در بطن این تمدن، تاریخچه هنری گرانبهایی را برای ما به ودیعه نهاده است.

نغمه شهلایی، قلمزنی روی فلزات را از جمله توانمندی‌های ناب و اصیل منطقه کرمانشاه توصیف کرد و گفت: باستان شناسان و محققان معتقدند قدمت قلمزنی در این سرزمین به دوران مادها می‌رسد و آثاری که در هرسین به دست آمده گویای این قدمت است.

برگزاری نمایشگاه آثار قلمزنی اساتید برجسته کرمانشاهی در نگارخانه بلوط

وی افزود: از سال‌های بسیار دور تا امروز هنرمندان بسیاری، سینه به سینه، برای زنده نگاه داشتن هنر قلمزنی، تلاش‌های فراوانی انجام داده اند و رازهای بسیاری را از دل فلزات بیرون کشیده اند و طی این سال ها شاگردان زیادی پرورش یافته اند و نقوش و سبک‌های متنوعی را عرضه کرده اند.

مدیر هنری نگارخانه بلوط خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلایل گوناگون این هنر در کرمانشاه رونق آن سال های گذشته را ندارد و اساتید این فن به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد و علاقمندان به یادگیری قلمزنی، کمتر و کمتر می شوند.

وی در ادامه از تدوین پروژه فرهنگی و هنری احیای هنر قلم زنی در کرمانشاه توسط نگارخانه بلوط خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با کمک اساتید این هنر و تمامی دلسوزان و فرهنگ دوستان کرمانشاه گامی موثر در این مسیر برداشته و این گنج ارزشمند  را عیان نماییم.

برگزاری نمایشگاه آثار قلمزنی اساتید برجسته کرمانشاهی در نگارخانه بلوط

شهلایی عنوان کرد: با توجه به رسالتی که برای خود تعین کرده ایم، درصدد هستیم قدمی برای احیا هنر قلمزنی در کرمانشاه و حضور هنرمند در چرخه اقتصاد برداریم و در این زمینه ملاقات‌ها و نشست هایی را با اساتید قلمزن کرمانشاهی داشته ایم و تا بتوانیم نمایشگاهی در خور جایگاه اصلی این هنر برپا کنیم.

وی گفت: این نمایشگاه در 26 خردادماه سال جاری و با حضور تمامی اساتید قلمزن کرمانشاهی و آثار نفیس و ارزشمند ایشان، در نگارخانه بلوط برگزار خواهد شد.

مدیر هنری نگارخانه بلوط عنوان کرد: امید داریم با برپایی این نمایشگاه و تجلی دوباره آثار قلمزنی در جامعه و برگزاری ورکشاپ و جلسات آشنایی مردم با این هنر و به گردش درآمدن چرخ اقتصاد  قلمزنی، شوق دوباره ای در هنرمند برای هنرنمایی ایجاد گردد .

وی گفت: همچنین امیدواریم روزی رشته قلمزنی در دانشگاه و مراکز فنی حرفه ای دایر گردد و سهم هنرمندان این رشته به سان هنرمندان اصفهانی و زنجانی و ... آنقدر باشد که نه فقط رونق بخش اقتصاد خود، بلکه موجب ارزآوری برای شهر و کشورمان گردد .

شهلایی در پایان از تمامی دلسوزان هنر و فرهنگ کرمانشاه دعوت کرد تا با ارائه راهکار و نظراتشان، یاری رسان این هنر ارزشمند در کرمانشاه باشند .

کد خبر 2757019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha