خودکفایی در تولید گندم در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- به گفته یکی از مقامات اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه، این منطقه توانسته در سال جاری میزان گندم مورد نیاز خود را تولید کند.

به گزارش کردپرس به نقل از نشریه نیوعرب، حدود 70 درصد زمین های زیر کشت گندم در سوریه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه قرار گرفته است. این مسئله باعث شده است اداره خودگردان کردی و دولت مرکزی سوریه برای خرید گندم کشاورزان با هم رقابت کنند.

سلمان بارودو، مسئول امور کشاورزی در اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه به نشریه نیو عرب گفته است که کشاورزان منطقه تحت کنترل داره خودگردان کردی در سال جاری  حدود 1.2 میلیون تن گندم تولید کنند که برای مصرف تمام جمعیت منطقه تحت کنترل کردها کافی است.

او افزود: در سال 2022 تنها 750000 تن گندم در زمین های کشاورزی این منطقه برداشت شد و بر اساس گزارش سازمان خواروبار سازمان ملل، سال 2021 بدترین سال از نظر میزان برداشت گندم در سوریه بود.

مقام کرد اداره خودگردان کردی علت افزایش تولید گندم در شمال و شمال شرق سوریه را که به سبد غذای سوریه شهرت دارد، بهبود شرایط کشت، افزایش نزولات آسمانی و توزیع مناسب سوخت عنوان کرده است.

رویترز هم از افزایش تولید گندم در سوریه و در نتیجه تمایل دولت مرکزی به کاهش واردات این ماده غذایی مهم خبر داده است.

 بر اساس این گزارشها، حدود دو سوم گندم سوریه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تولید می شود. اداره خودگردان کردی به ازای دریافت هر کیلو گندم از کشاورزان 43 سنت پرداخت می کند اما طبق گزارش نیوعرب دولت مرکزی فقط 25 سنت برای دریافت هر کیلو گندم از کشاورزان پرداخت می کند. این مسئله باعث شده است کشاورزان بیشتری گندم تولیدی خود را به سیلوهای اداره خودگردان تحویل دهند.   

کد خبر 2756733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha