کارشناس حقوقی: پس از لغو شدن نهاد قانونگذار نباید کاری کرد که دو نهاد دیگر اقلیم کردستان نیز دچار خلأ قانونی شوند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یک کارشناسان حقوقی در گفتگو با رادیو روداو گفت یکی از سه پایه اصلی کیان اقلیم کردستان لغو شده است اکنون ۶۰ روز فرصت باقیست تا از دو پایه اصلی دیگر اقلیم کردستان محافظت شود به این منظور باید رئیس اقلیم کردستان از کمیسیون عالی انتخابات عراق بخواهد که انتخابات پارلمان اقلیم کردستان را برگزار کند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو سمکو اسعد کارشناس حقوقی و پژوهشگر حوزه قانون به رادیو روداو گفته است که بر اساس رای دادگاه عالی فدرال عراق یکی از سه ستون اصلی کیان اقلیم کردستان لغو شده است که ستون قانون گذاری اقلیم است آنچه که اکنون باقی مانده است قوه مجریه و قضاییه است. اکنون مهمترین نکته آن است که چگونه می توان قدرت این دو قوۀ باقی مانده را حفظ کرد.

سمکو اسعد افزود: بر اساس قوانین جاری، اکنون رئیس اقلیم کردستان رئیس قوه مجریه است و نباید اقدامی ‌کند که دو قوه باقیمانده یعنی قوه های مجریه و قضاییه دچار تهدید شوند.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد که اکنون بخشی از اختیارات و قدرت های کیان اقلیم کردستان دچار خلاء قانونی شده است اما باید مراقب بود تا تمامی ساختار اقلیم کردستان دچار خلاء قانونی نشود به همین دلیل هر عملی که انجام می شود در عرصه سیاسی اقلیم کردستان ثبت می شود و نباید اقدامی کرد که دیگر اختیارات اقلیم کردستان نیز لغو شود.

این کارشناس حقوقی همچنین افزود به منظور حفظ دو قوه دیگر در اقلیم کردستان بر اساس قانون اساسی عراق که در ماده ۶۴ بند دوم آمده است لازم است که رئیس اقلیم کردستان بر اساس اختیارات ریاست اقلیم تصمیمات زیر را اخذ کند:

  • در مدت زمان ۶۰ روز انتخابات برگزار شود و از کمیسیون عالی انتخابات عراق بخواهد که سرپرستی انتخابات را برعهده بگیرد.
  • دولت کنونی اقلیم کردستان را دولتی مستعفی معرفی کند و کابینه را برای انجام امور در دوره گذار و انتقال مأمور کند.
  • به این دلیل که پارلمان کردستان لغو شده است لازم است دولت در مدت انتقالی تحت نظارت قوه قضاییه باشد زیرا هیچ دولتی بدون نظارت وجود ندارد.

کد خبر 2756467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha