انتخابات ترکیه: توافق امید اوزداغ رهبر ضد مهاجر و قلیچدار اوغلو چه نتایجی دارد

سرویس ترکیه- امید اوزداغ، رهبر راست افراطی ترکیه، کمال قیلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون را برای ریاست جمهوری ترکیه تایید کرده است و توافقی میان آنها پدید آمده است.

آقای اوزداغ گفت که با اپوزیسیون بر سر طرحی برای بازگرداندن میلیون ها مهاجر به کشورهایشان ظرف یک سال توافق کرده اند.
 انتخاب دوباره اردوغان به عنوان رئیس جمهور منتخب دور از انتظار نیست زیرا که او تقریبا نیمی از آرا را در دور اول به دست آورد.
آقای اوزداغ که رهبری حزب ظفر را بر عهده دارد، گفت که مذاکرات مشابهی با اردوغان داشته است، اما تصمیم نهایی بر این شد که از او حمایت نکند زیرا که برنامه های او شامل بازگرداندن مهاجران نیست.
 هرچند تصمیم اردوغان در تضاد شدید با تصمیم ملی گرایان افراطی است؛ سینان اوغان که نزدیک به 2.8 میلیون رای به عنوان سومین نامزد ریاست جمهوری به دست آورد در اوایل این هفته، حمایت خود را از رئیس جمهور اردوغان اعلام کرد.
ترکیه میزبان بیشترین تعداد پناهندگان در جهان است و 3.5 میلیون سوری تحت حمایت موقت قرار دارند. همچنین تعداد زیادی مهاجرین غیررسمی و غیرقانونی از سوریه ، پاکستان ، ایران و افغانستان در ترکیه زندگی می کنند.
آقای قیلیچداراوغلو در آستانه دور دوم انتخابات وعده خود مبنی بر بازگرداندن سوری ها به کشورشان ظرف دو سال را چندبار مطرح کرده است و رئیس جمهور اردوغان را متهم کرده است که به ۱۰ میلیون پناهنده به طور غیرقانونی اجازه سکونت داده است. اردوغان وعده داده  که بازگرداندن داوطلبانه یک میلیون سوری را تسریع کند.
آقای قیلیچداراوغلو توسط ائتلافی متشکل از شش حزب اپوزیسیون برای ریاست جمهوری انتخاب شد، او در ۱۴ مه ۲.۵ میلیون رای کمتر از اردوغان داشت در نتیجه  باید رای دهندگانی را جذب کند که یا در دور اول از سینان اوغان حمایت کرده اند یا اصلا رای نداده اند.
آقای اوزداغ گفت که او با یک طرح هفت ماده ای با اپوزیسیون به توافق رسیده است. این طرح  شامل بازگرداندن همه "پناهندگان و فراریان" به ویژه سوری ها به کشورهای خود در عرض یک سال "مطابق با قوانین بین المللی و حقوق بشر" است. او گفت که بزرگترین مشکل ترکیه "13 میلیون پناهنده غیرقانونی" است.
پروفسور مراد اردوغان کارشناس حوزه پناهندگان، تخمین زده که حداقل شش میلیون پناهنده و مهاجر غیرقانونی در ترکیه زندگی می کنند.
حزب عدالت و توسعه اردوغان از نوامبر ۲۰۰۲ در قدرت بوده هرچند اردوغان از سال ۲۰۰۳ ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور بر ترکیه حکومت کرده است.
پس از یک کودتای ناموفق در سال 2016، او مخالفان را سرکوب، ده ها هزار نفر را بازداشت و ریاست جمهوری را به عنوان یک نقش اقتدار گرا با قدرت های گسترده اصلاح کرد.
متحدان آقای قیلیچداراوغلو اطمینان دارند که در صورت پیروزی احتمالی او، اقتدار گرایی از بین می رود و قدرت به پارلمان خواهد رسید. هرچند که این اتفاق مستلزم پیروزی در انتخابات است و با توجه به آمار و اطلاعات موجود مبارزه بسیار سختی پیش روی آقای قیلیچداراوغلو است. 
او همچنین از سوی حزب اصلی طرفدار کردها که ۱۰ درصد آرا را تشکیل میدهد، حمایت میشود.
به عنوان بخشی از توافق با رهبر حزب راست افراطی ظفر، گفته می شود که ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون، توافقی را تصویب کرده اند  که در راستای مبارزه با "سازمان های تروریستی" از جمله گروه شبه نظامی کرد پ ک ک خواهد بود.
این توافقنامه می تواند کاهش تعداد رای دهندگان کرد را برای آقای قیلیچداراوغلو در پی داشته باشد.

کد خبر 2756272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha