اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات، موضوع تهیه لیست مشترک برای برگزاری انتخابات پارلمان را به صورت باز باقی می‌گذارند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ پس از پیشقدمی ایالات متحده آمریکا و رئیس حزب دمکرات کردستان روز سه‌شنبه ۲۰۲۳/۵/۱۶ دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی باهم دیدار کردند و ضمن بررسی موضوع انتخابات و گفتگو درباره تهیه لیست مشترک، این موضوع را باز گذاشته‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، پیشقدمی آمریکا که توسط دستیار وزیر امورخارجه و کنسول آمریکا انجام گرفت در تاریخ ۱۴ مه با مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم و قباد طالبانی معاون وی دیدار کردند و به آنها درمورد رفع اختلافاتشان و ضرورت برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۰۲۳/۱۱/۱۸ هشدار دادند. حزب دمکرات چراغ سبز حل اختلافات را برای اتحادیه میهنی روشن کرد و پس از گذشت چهار روز رئیس دولت و معاونش با هم دیدار کردند و در این دیدار درباره رفع مشکلات مالی و امنیتی و اداری که جزء مطالبات اتحادیه میهنی هستند، به توافق رسیدند.

در تاریخ ۱۱ ماه مه سال جاری مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان در مراسم افتتاحیه موزه ملی بارزانی به طور رسمی خواستار حل مشکلات موجود شد و اعلام کرد: که صفحه جدیدی در بین جریانهای سیاسی ورق زده شود به ویژه دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در سطح دفاتر سیاسی خود به منظور رفع اختلافات موجود جلسه تشکیل دهند و کمیسیون مشترک مالی تا قبل از تاریخ ۱۸ ما مه سال جاری تشکیل دهند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته هیاتی از دفترسیاسی حزب دمکرات به دفتر سیاسی اتحادیه میهنی رفت و با اعضای این دفتر درباره چند موضوع بحث و گفتگو کردند که به گزارش تحقیقات انجام گرفته رسانه هاولاتی، مهمترین این موضوعات شامل این بوده است که حزب دمکرات کردستان به خاطر پیشقدمی مسعود بارزانی برای حل تمام مشکلات موجود ازجمله موضوع ترور سرهنگ دوم هاوکار جاف و احیای بودجه نیروهای ضد ترور اعلام آمادگی می‌کند.

همچنین بازگشت وزرای اتحادیه میهنی به جلسات هیئت وزیران کابینه دولت به منظور انجام اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات مربوط به مسائل مالی و اختیارات مدیران که قرار است در جلسه هیئت وزیران مطرح شود، بااهمیت توصیف شده است.

براساس تحقیقات رسانه هاولاتی هیأت حزب دمکرات به اتحادیه میهنی درباره برگزاری انتخابات پارلمان کردستان اعلام کرده بود که قصد دارند قبل ازتاریخ هجدهم ماه جاری که مسعود بارزانی آن را تعیین کرده است، مشکل بند مربوط به ۱۱ کرسی اقلیتهای مسیحی و ترکمن و ارمنی‌ها را با اتحادیه میهنی رفع کنند. همچنین حزب دمکرات درباره سه موضوع دیگر برای فعال کردن کمیسیون مستقل و اصلاح قانون انتخابات اطمینان داده است که از مواضع توافقی خود در کمیسیون مشترک ویژه انتخابات عقب نشینی نکرده است و به زودی جلسات آنها در این زمینه آغاز خواهند شد.

اتحادیه میهنی کردستان نیز خواستار قرار دادن سه کرسی برای ترکمن‌ها و مسیحی‌ها در حوزه انتخاباتی سلیمانیه شده است که حزب دمکرات این مورد را نیز بررسی و جواب نهایی خود را به کمیسیون مخصوص انتخابات اعلام می‌کند.  

هیأت دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان به اتحادیه میهنی اعلام کرده است که هیچ مشکلی را نباید لاینحل باقی بگذارند و همه‌ی اختلافات و مشکلات را از طریق گفتگو و مذاکره دوستانه و دو جانبه برطرف خواهند کرد.

همزمان موضوع تهیه لیست مشترک میان دوحزب بعنوان یک پیشنهاد در جلسه روز سه شنبه هفته گذشته مطرح شده که این موضوع هنوز بسته نشده است و بعنوان بند نهایی درباره آن گفتگو می‌شود.

 اتحادیه میهنی خواستار قراردادن سه کرسی از اقلیتهای ترکمن و مسیحی و ارمنی‌ها در حوزه انتخاباتی سلیمانیه شده است

پس از پایان جلسه میان دفاتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان بیانیه‌ای مشترک منتشر شد دوطرف علاوه بر با اهمیت توصیف کردن پیشقدمی به موقع مسعود بارزانی همراه با دیگر جریانهای سیاسی با هم توافق کردند که اقدامات عملی را برای پیشبرد این پیشقدمی انجام دهند تا اوضاع داخلی کردستان سامان یابد.

در این جلسه به این موضوع هم اشاره شده که دو طرف از هیئت وزیران اقلیم کردستان برای تصویب طرح ساماندهی مالی که طرح پیشنهادی همه احزاب تشکیل دهنده کابینه نهم است تقدیر و تشکر کرده‌اند و به طور کامل از آن حمایت میکنند.

دو طرف برای فراهم نمودن زمینه‌ و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در موعد مقرر مصمم و هم عقیده بودند.

دو طرف این موضوع را هم تکرار کرده‌اند که قرار است به صورت یک تیم مشترک با هم فعالیت کنند و سلسله جلسات دیگری را هم  به منظور فراهم نمودن فضایی مفید از نظر قانونی و سیاسی برای برگزاری انتخابات و شیوه مقابله با اقدامات جنگ طلبانه در منطقه برگزار کنند.

بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان پس از برگزاری جلسه هیئتهای دفاتر سیاسی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان بر همکاری مشترک با حزب دمکرات در داخل دولت اقلیم کردستان تاکید کرد و اقدامات انجام گرفته دولت را شجاعانه توصیف کرد و گفت: «کابینه جدید توانست گام شجاعانه‌ای با جهت دیگری بردارد و وظیفه خود را در خدمتگزاری بدون تبعیض و اولویت دادن به پرداخت حق می‌داند و در اینجا از این دولت قدردانی و حمایت می‌کنیم. جریانهای دیگر نیز از این نظر با ما هم عقیده هستند.»

وی درباره پیشقدمی مسعود بارزانی گفت: «به این امر امیدوار هستیم منتظر این اقدام هم بودیم وظیفه همه‌ی ماست تا شرایط را بهبود ببخشیم و معتقدم تا احزاب با هم همگرایی داشته باشند می‌توانند اقدامات بهتری برای خدمتگزاری به مردم در اقلیم و عراق و منطقه انجام دهند.»

همزمان ریواز فایق رئیس پارلمان کردستان اعلام کرد تلاشهای خود را برای پیشبرد اقدامات و دستیابی به توافق نهایی با گروههای سیاسی در مورد موضوع انتخابات افزایش داده‌اند و انجام راههای قانونی لازم برای فعال کردن کمیسیون انتخابات به پایان رسیده‌اند و انتظار دارند در اولین فرصت جریانهای سیاسی بر سر چگونگی اصلاح قانون انتخابات به نتیجه برسند.

حزب دمکرات کردستان به اتحادیه میهنی : هیچ مشکلی را نباید لاینحل باقی بگذاریم با همکاری مشترک و گفتگوی دوجانبه این مشکلات را رفع خواهیم کرد.

کنسولگری و نمایندگان ۱۳ کشور جهان در بیانیه‌ای مشترک علاوه بر ابراز خرسندی خود از مذاکرات صورت گرفته میان دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی خواستار برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در موعد مقرر هستند این کشورها شامل انگلستان، آمریکا، آلمان، هلن، اتحادیه اروپا، فرانسه، چکسلواکی، یونان، ایتالیا، بلغارستان، رومانی هستند. این اقدام نمایندگان کشورهای جهان بعنوان خط پایانی در نظر گرفته می‌شود تا باعث هوشیاری این دو حزب شود و در تاریخ ۲۰۲۳/۱۱/۱۸ انتخابات دور ششم پارلمان کردستان را برگزار کنند.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان تاریخ ۲۰۲۳/۱۱/۱۸ را برای برگزاری انتخابات مرحله ششم پارلمان کردستان تعیین کرده است، کمیسیون عالی انتخابات و نظرسنجی اقلیم کردستان یادآوری می‌کند که برای انجام اقدامات مربوط به برگزاری انتخابات  به مدت ۵ تا شش ماه زمان نیاز است.

یکی از اعضای هیئت کومیسیون اقلیم کردستان به رسانه هاولاتی یادآوری کرد که فعالیت کمیسیون فعلی به مدت سه سال دیگر تمدید می‌شود تا بعد از برگزاری انتخابات و شروع به کار دور جدید پارلمان یک شورای جدیدی از طریق پارلمان تشکیل می‌شود.

وی همزمان توضیح داد که دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی با هم به توافق می‌رسند. فضای مثبت گفتگوها حاکی از آن است که انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود.

قرار است با دعوت احزاب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان همه جریانهای  سیاسی در دفتر ریاست اقلیم کردستان سیاسی گردهم آیند و بیانیه‌ای مشترک در خصوص برگزاری انتخابات در موعد مقرر منتشر کنند.


 

کد خبر 2756073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha