پست‌های خالی دو عضو کمیسیون انتخابات پر شدند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ روز گذشته در پارلمان کردستان پست خالی دو عضو کمیسیون پر شد بدین صورت ۹ عضو این کمیسیون تکمیل شدند که در بین ۵ حزب تقسیم می‌شود و شامل رئیس و دو عضو از حزب دمکرات، معاون رئیس و  یک عضو از اتحادیه میهنی، دو عضو از جنبش تغییر، یک عضو از حزب جماعت عدالت و یک عضو از حزب اتحاد اسلامی می باشد.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، حزب دمکرات کردستان بطور آشکار از فعال شدن کمیسیون حمایت می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که احزاب اتحادیه میهنی و جماعت عدالت و اتحاد اسلامی و جنبش تغییر این تصمیم را قبول می‌کنند یا اینکه اعضای آنها از پارلمان کناره‌گیری می‌کنند. در نشست روز دوشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۲۲ رئیس پارلمان کردستان که به این نشست پایان داد گفت: « این نشست نشستی غیرقانونی است.» اما معاون رئیس پارلمان ادعا می‌کند که این نشست قانونی است. علاوه بر فعال کردن کمیسیون انتخابات پستهای خالی دو عضو کمیسیون هم پر شد.

این دو عضو به نامهای «کامران نشأت بکر» و «علی صالح محمود» هستند که به جای «جوتیار عادل» و «سیاح عبدالله» انتخاب شدند. اکنون اسامی اعضای ۹ نفره کمیسیون بدین شرح است:

  1. هندرین محمد رئیس کمیسیون از حزب دمکرات کردستان
  2. کامران نشأت بکر عضو کمیسیون از حزب دمکرات کردستان
  3. علی صالح محمود عضو کمیسیون از حزب دمکرات کردستان
  4. سلیمانی مصطفی معاون رئیس کمیسیون از اتحادیه میهنی کردستان
  5. نهرو سلیم حنان عضو کمیسیون از اتحادیه میهنی کردستان
  6. ریزان محمدرشید رئیس ستاد انتخابات
  7. عبدالسمد خدر عضو کمیسیون از جنبش تغییر
  8. شیروان زرار عضو کمیسیون  از جماعت عدالت
  9. اسماعیل محمد علی عضو کمیسیون از حزب اتحاد اسلامی

روز دوشنبه «هندرین محمد» رئیس کمیسیون انتخابات اعلام کرد: پس از تصمیم پارلمان کردستان منتظر هستیم تا به صورت کتبی ابلاغیه آن صادر شود و بطور رسمی کمیسیون فعال گردد.

آیا پس از این تصمیم اتحادیه میهنی جنبش تغییر، جماعت عدالت و اتحاد اسلامی این تصمیم را می‌پذیرند یا اعضای آنها از کمیسیون کناره‌گیری می‌کنند.

در تاریخ ۲۰۲۳/۷/۱۴ پارلمان کردستان قانون شماره ۴ سال ۲۰۱۴ به نام قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات و نظرسنجی را در اقلیم  کردستان _عراق به تصویب رساند.

این کمیسیون در مدت ۹ سال از فعالیت خود سرپرستی یک نظرسنجی عمومی برای استقلال کردستان به تاریخ ۲۰۱۷/۹/۲۵ و یک دوره انتخابات پارلمان کردستان به تاریخ ۲۰۱۸/۹/۳۰ را بر عهده داشته است. اکنون ۴ سال از مدت فعالیت قانونی اعضای این کمیسیون می‌گذرد و شماری از اعضای آن در پستهای خود باقی نمانده‌اند. جریانهای سیاسی هرکدام در این باره نقطه نظرات مختلفی دارند.

کد خبر 2756065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha