ترس کردهای عراق و سوریه از پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

سرویس جهان - برخی کردها در عراق و سوریه احتمال میدهند در صورت انتخاب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، او عملیات نظامی علی کردها در عراق و سوریه را تشدید کند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه با کسب بیشترین آراء در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، به دنبال کسب پیروزی در دور دوم انتخابات است تا حکمرانی او بر ترکیه وارد دهه سوم شود.

اردوغان از سال 2015 و بعد از شکست مذاکرت صلح، برخورد قهرآمیز با کردها در داخل ترکیه را از سرگرفت، از سال 2018 سه عملیات نظامی علیه کردهای سوریه انجام داده و همزمان، به بهانه مقابله با پ.ک.ک، عملیات نظامی در داخل اقلیم کردستان عراق را تشدید کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی ترس کردهای عراق و سوریه از انتخاب مجدد اردوغان را بازتاب داده است.

کمال عمر، استاد دانشگاه در شهر سلیمانیه عراق به این خبرگزاری گفته است ممکن است تقابل ترکیه با کردها در صورت انتخاب مجدد اردوغان تشدید پیدا کند و ارتش ترکیه نفوذ خود را در داخل اقلیم کردستان عراق گسترش دهد.

خبرگزاری فرانسه مبادلات تجاری سال گذشته اقلیم کردستان با ترکیه را حدود 12 میلیارد دلار تخمین زده است که از نظر برخی شهروندان کرد عراقی ادامه این همکاری مستلزم انتخاب دوباره اردوغان است. با این حال، برخی از آنها بیم دارند اردوغان تهاجم علیه مخالفان کرد خود را تشدید کند.

برخی شهروندان کرد در سوریه نیز نگرانی خود را از انتخاب مجدد اردوغان بیان کرده اند. سردار عباس، شهروند کرد سوریه ساکن شهر قامشیلو به این خبرگزاری گفته است انتخاب دوباره اردوغان میتواند به معنی انجام عملیات نظامی جدید علیه کردها سوریه باشد که آوارگی بیشتر کردها را به دنبال دارد.

کد خبر 2755979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha